Ahad, 15 November 2009

HARAKAH ISLAMIAH ASAS DAN MANHAJ PEMBINAAN

MUKADDIMAH


Perjuangan Islam adalah satu tuntutan yang mesti ditunaikan. Tuntutan ini merupakan tuntutan Allah dalam erti kata menunaikan 'Amar Ma'ruf dan Nahi Munkar. Perjuangan menegakkan al-Haq ini adalah pembuktian umat Islam ini adalah umat terbaik. Firman Allah S.W.T


Maksudnya: "Dan hendaklah ada di kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah yang mungkar dan mereka itulah orang-orang yang berjaya."
(Ali Imran: 104)


Di samping keperluan 'Amar Ma'ruf dan Nahi Munkar ini, Harakah Islamiah bertujuan untuk memastikan hak-hak Allah akan sentiasa tertegak dan didaulatkan di dunia ini. Oleh itu, perjuangan ini dikatakan sebagai Jihad.



HARAKAH ISLAMIAH SATU TUNTUTAN


Banyak dalil-dalil Al-Quran dan hadis yang menuntut wujudnya Harakah Islamiah ini. Pembuktian dalil Al-Quran dan hadis ini membawa makna betapa Harakah Islamiah mestilah ditunaikan dan diadakan. Antaranya:

(a) Dalil Al-Quran

Maksudnya: "Sesungguhnya Allah sukakan orang-orang yang berjuang di jalan Nya dalam satu barisan seolah-olah satu binaan yang tersusun kukuh." (As Saff: 4)


(b) Dalil Hadith dan Sunnah Rasulullah S.A.W

Maksudnya: "Hendaklah kamu berada dalam jama'ah kerana sesungguhnya berjama'ah itu adalah rahmat , sedangkan perpecahan itu merupakan azab." (Muslim)


(c) Dalil-dalil Qawa'idul Fiqhiyyah (kaedah fekah)

Maksudnya: "Jika tidak terlaksana perkara yang wajib itu sehingga ada perkara yang membawa ia terlaksana, maka tidak dapat tidak perkara tersebut juga menjadi wajib."


(d) Dalil Aqli (akal) berdasarkan kepada Waqi' (realiti) semasa.

Realiti memberikan pengajaran bahawa usaha berseorangan walaupun ikhlas sekalipun tidak dapat meninggalkan kesan yang diperlukan untuk mencapai tujuan yang dimaksudkan. Diperhatikan mereka yang menentang Islam, mereka bekerja secara pasukan. Sebab itu tidak boleh diterima syara' dan akal, musuh seperti ini dapat dihadapi dengan jayanya secara individu.


Abu Bakar r.a pernah berkata kepada Khalid Al Walid: "Perangilah mereka sebagaimana mereka memerangi kamu, pedang dengan pedang, lembing dengan lembing dan panah dengan panah."



MATLAMAT DAN TUJUAN HARAKAH ISLAMIAH



Matlamat Harakah Islamiah adalah untuk menegakkan Deen Allah di atas muka bumi ini. Ini bermaksud apa yang ada dan berlaku di atas muka bumi ini hendaklah tunduk dan patuh kepada undang-undang Allah sahaja. Matlamat ini berdasarkan kepada firman Allah S.W.T



Maksudnya: "Tidak Aku jadikan jin dan manusia ini melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu." (Az-Zariyat: 56)



Maka pengertian ibadah yang luas ini termasuklah segala urusan dunia seperti pekerjaan, kepimpinan dan pemerintahan. Manakala tujuan Harakah Islamiah boleh dilihat seperti berikut:



(a) Membentuk dan mengarahkan masyarakat terhadap kesedaran Islam.


(b) Mentarbiyyah dan menyusun du'at (pendakwah) di dalam sebuah tandzim untuk berperanan sebagai penggerak dakwah dan jihad dalam masyarakat.


(c) Mengetuai risalah perjuangan Islam yang syumul dan berfungsi sebagai contoh negara Islam di segi organisasi.


(d) Menentang dan menghancurkan jahiliyyah hingga ke akar umbinya.


(e) Menegakkan daulah Islamiah di atas keruntuhan jahiliyyah dan terus berjuang untuk berperanan sebagai pemimpin umat sejagat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Firman Allah S.W.T

Mutiara Kata...

Pengamanah Agama:
“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap.
Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi. ”

Salam Ukhwwah...

We Begin With Nature

iklan

iklan