Rabu, 23 Disember 2009

Jom sertai perniagaan jutawan internet ini...

Assalamualaikum...

Mohon jasa pembaca blog ni untuk ku khabarkan suatu perkhabaran...
berikan masa 5 minit anda untk baca iklan kami ini..
Catcheye adalah sebuah syarikat pengiklanan terbaru di Malaysia,
apa yang menariknye anda dibayar untuk setiap iklan yang anda lihat disini,

ya,mudah saja!!
klik2 iklan tak sampai seminit dah dapat duit,
malah mereka membayar kita sehingga level 4 secara infiniti..
kami meminta anda jadi pengiklan sahaja untuk promote kan website syarikat kami kepada kwn2 anda....

katakan anda menaja 10 orang di level 1, kemudian mereka menaja 10 orang lagi
sehinggalah 4 level, tahu tak anda akan peroleh RM11
jika sehari mereka klik untuk 1 iklan, kalau sehari mereka klik 10x anda
peroleh RM11x10=RM110
jika sebulan anda akan peroleh RM110x30=RM3300..
banyak tu .. anda tak nak ke? ayuhlah sertai kami..
benda ni 100% percuma..PERCUMA...!

tak perlu modal cuma perkenalkan kepada 10 orang je..
benda free tak kan tak boleh ajak..
untuk maklumat awak, keahlian catcheye telah mencecah 38950 orang sekarang..
jangan berlengah lagi..
Ini bukan penipuan...

Cara nak register:
1.klik link ni >>> http://www.catcheye.com.my/?r=35196
2.klik join catcheye now
3.isi maklumat diri,IC dan alamat (penting sebab cek dihantar berdasarkan ini selepas cukup RM50)
4.hanya perlu isi jawapan : jwapan x perlu risau..
kami bg jwapan skali anda ikut jer jwapan yg kami bg:

soalan 1 jawapan A (atas sekali),
soalan 2 jawapan B (yang tengah),
soalan 3 jawapan A (atas sekali).

p/s (jika jawab salah pendaftaran tidak diterima)

5.klik agree and proceed..Ok ,siap!
kemudian apa perlu buat?!
1. klik sign in
2. lepas sign in klik reward panel
3. Anda lihat akaun anda ade RM1 (bonus) dan link anda.
4. Copy link anda dan gantikan link syarikat kami ini dengan link anda.
5. postkan risalah syarikat kami ini di buletin myspace,friendster & emailkan kepada kawan2 anda.
6. Lihatlah tak sampai sebulan anda dah ade 10 orang di level 1.
percayalah!
sebabnye,benda ni 100% percuma REZEKI TUHAN YG BG..TP,KITE KNE USAHA JGAK KN??
TGGU APE LG?? J0MLA J0IN.. =)
klik link yg kami sediakan...utk maklumat lanjut sila klik link ini link

Jangan lupa solat sunat Dhuha juga... ;)

Wallahua'lam...

Isnin, 21 Disember 2009

Sekolah Menengah Melayu Samseng???

Setibanya ku dari kota tinggi semalam(isnin) diperhentian bas Batu Pahat, terus ku mencari surau untuk solat maghrib, sebelum itu ku dgn adik saudaraku hendak ke tandas, dan terperasan seorang mak cik yg menjaga kaunter tiket masuk bilik air...
dan disitulah bermulanya dialogku dgnnya:-

ku : assalamualaikum...
mak cik : wa'alaikumussalam...
ku : macam kenal jer mak cik ni???
mak cik : kamu nampak mak cik kat mana?
mak cik : kamu sekolah mana dulu?
ku : Sekolah Menengah Munshi Sulaiman, baru lah ku teringat kedudukan mak cik tu...
mak cik : bukan sekolah tu sekolah samseng ke?
ku : aik yer ke mak cik? memang pun ada samseng, tapi lihat orang nya lah makcik...
sambil mak cik tu tersenyum...
mak cik : aik ada juga yer pelajar sekolah tu dapat diploma???
ku : kenapa tidak mak cik???
mak cik : kan banyak samseng??? mana ada budak-budak sekolah tu yang ada masuk u ni???
ku : mak cik tak boleh pandang mcm tu jer... kena tengok juga, walaupun banyak juga masalah di sekolah tu, tapi masih ada pelajar yang cuba berusaha untuk berubah...
ku : oklah mak cik, maghrib dah masuk ni...
mak cik : baiklah...
ku : panjang umur, jumpa lagi yer, assalamualaikum...
mak cik : wa'alaikumussalam..

selesainya solat maghrib berjemaah, ku terus menelefon ayahandaku untuk meminta mengambil kami pulang ke kampung halaman...

waduh begitu sekali yer, tanggapan orang yang hanya memandang keburukan sahaja yer...
tak kira dimana kita berada jagalah akhlakmu....
Wallahua'lam...

Khamis, 17 Disember 2009

Menangani Krisis Kefahaman Terhadap Perjuangan

Kekeliruan dan kecelaruan fikrah yang dialami oleh pemimpin dan anggota sebuah gerakan Islam adalah suatu penyakit yang parah mengakibatkan berlakunya salah faham terhadap perjuangan dan matlamatnya.

Seringkali tindakan yang tidak berasaskan kefahaman yang jelas dan tepat, menghasilkan natijah yang yang salah dan tersasar dari matlamat yang murni. Lebih malang kiranya salah faham itu membentuk satu manhaj perjuangan yang salah sedang mereka merasakan itu adalah suatu yang benar. Akhirnya mereka berjuang di atas landasan yang salah untuk tujuan yang salah pula.

Apa yang saya ingin tegaskan di sini ialah perlunya kita merungkai krisis kefahaman ini agar kekeliruan dan kecelaruan dapat di atasi dan kembali meletakkan mereka di atas landasan perjuangan yang benar bersama misi dan visi yang tepat. Seterusnya mendapat redho daripada Allah swt.

Saidina Omar al Khattab pernah menegaskan :

تفقهوا قبل أن تسودوا

Fahamilah oleh mu ( akan perkara agama dan urusan kepimpinan/perjuangan ) sebelum kamu dipilih menjadi pemimpin .

من يرد الله به خيرا يفقه في الدين

Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah swt. kebaikan nescaya Ia diberi faham tentang agama .

Riwayat Imam Bukhari dan Muslim

Pertama : Memahami Ghayah.

Ghayah adalah matlamat akhir yang ingin kita capai dalam perjuangan ini. Justeru itu , ghayah atau matlamat akhir kita Allah Jalla wa A’la . Segala yang kita lakukan dalam perjuangan ini tidak boleh bermatlamatkan selain dari Allah azza wa jalla kerana kelak menjadikan kita menyeleweng dari petunjuk Ilahi.

و أن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله

“ dan sesungguhnya inilah jalanku yang lurus , maka hendaklah kamu mengikutinya dan jangan kamu mengikut jalan – jalan yang lain kerana kelak akan menyelewengkan kamu dari jalan Allah swt.”

Surah al Ana'am : 153

Apabila kita benar – benar memahami bahawa matlamat akhir kita ialah Allah swt. , maka kita akan memiliki jiwa yang optimis terhadap kemenangan Islam yang kita perjuangkan dan hati yang tenang sekalipun berhadapan dengan cabaran yang getir lantaran tawakkal yang kukuh berpaut kepada Allah swt.

Allah swt. sebagai matlamat akhir perjuangan ini meletakkan kita ikhlas dan tajarrud dalam perjuangan demi mencapai nilai dan standard tawajjuh kepada Allah swt.

Saat itu , tidak akan berlaku lagi pergelutan dingin merebut jawatan kerana hubbur riyaasah atau gila jawatan atau berasa resah dan penat sehingga mahu menarik diri dari medan perjuangan yang serba mencabar ini .

Sebaliknya bangga dan puas dengan apa yang dilakukan untuk Islam ini , sekalipun hanya sebagai penampal poster dan pengedar handbill justeru matlamat akhirnya ialah Allah swt. yang pasti memberikan ganjaran bernilai terhadap usaha untuk menegakkan agamanya.

Saya harap semua pemimpin dan anggota jamaah kembali menghayati slogan perjuangan kita yang saya lihat sedikit sebanyak makin diabaikan :

الله غايتنا
Allah Matlamat kita
الرسول قدوتنا
Ar Rasul Ikutan Kita
القرآن دستورنا
Al Quran Perlembagaan Kita
الجهاد سبيلنا
Al Jihad Jalan Perjuangan Kita
الموت في سبيل الله أسمى أماننا.
Mati Syahid di atas Jalan Allah setinggi – tinggi cita – cita Kita .

Kedua : Memahami Hadaf.

Hadaf ialah matlamat semasa atau objektif yang ingin dicapai bersama perjuangan ini. Gagal memahami hadaf atau objektif memungkinkan kita berjuang tanpa sebarang pencapaian atau paling tidak menjadikan kita sukar dan semakin jauh dari destinasi.

Sebagai contoh , antara hadaf yang ingin kita capai ialah tertegaknya daulah islamiyyah di atas tanahair kita.

Mereka yang memahami hadaf atau objektif perjuangan ini akan memastikan dirinya berjuang gigih tanpa lengah dan membazirkan waktu dengan perkara yang tidak mendatang faedah buat diri dan perjuangannya.

Apa yang lebih penting untuk tahqiqul hadaf , kita terlebih dahulu diwajibkan menghayati objektif yang ingin dicapai . Sebagai contoh tadi , Daulah Islamiyyah menjadi salah satu hadaf kita yang ingin dicapai , maka kita dituntut supaya memahami dan menghayati terlebih dahulu nilai dan ruh Daulah Islamiyyah di dalam jiwa dan kehidupan kita.

Al Imam Hasan Hudhaibi pernah menyebut :

أقيموا دولة الإسلام في قلوبكم تقم على أرضكم

Tegakkan Negara Islam dalam diri kamu nescaya ia akan tertegak di atas tanahair kamu

Malang , andainya kita meletakkan Daulah Islamiyyah sebagai objektif perjuangan ini sedang kita bukan sahaja tidak memahami prinsip dan ciri – ciri daulah islamiyyah bahkan tidak menunjukkan syakhsiyyah sebagai seorang pejuang yang berjuang untuk menegakkan syariat Islamiyyah .

Manakan tidak , semangat berkobar – kobar untuk menegakkan Negara Islam tetapi ibadat kita “hancur” , tawakkal kita lemah dan fikrah kita hambar . Tentu sahaja semangat tidak memadai untuk mencapai objektif yang telah kita gariskan .

Begitulah apabila kita turut meletakkan Dakwah Islamiyyah antara objektif kita. Kita mestilah terlebih dahulu menghayati criteria ad daaei atau pendakwah yang berkesan. Bahkan kita sewajibnya menguasai methodology dakwah yang efektif berasaskan maudhu’ dakwah yang tepat dan bersesuaian dengan tahap madu’u .

Bertindak melulu dalam usaha dakwah tanpa memahami dan menghayatinya inilah yang melahirkan pelbagai polemic dan kontraversi . Ada yang menggunakan perkataan kesat dan kasar dalam ucapan atau ceramah , akhirnya menjauhkan madu’u dari perjuangan kita .

Demikian juga sebuah penampilan yang tidak sesuai dengan masyarakat atau audien sehingga menimbulkan rasa jengkel di hati madu’u .

Firman Allah swt :

فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غبيظ القلب لانفضوا من حولك

Maka dengan rahmat Allah , engkau ( Muhammad saw ) berlaku lemah lembut terhadap mereka . Sekiranya engkau bersikap keras dan berhati kasar , tentulah mereka menjauhkan diri dari sekitarmu .

Surah Aali Imran : 159

Sebagai pemimpin biarpun di mana jua peringkat kepimpinan kita dan sebagai anggota sekalipun kita hanya ahli biasa , berilah perhatian terhadap persoalan ini. Fahami objektif atau hadaf ini sedalam – dalamnya .

Kita bukan berdakwah dan berceramah untuk mencari publisiti , apalagi laba duniawi . Kita berdakwah untuk membawa mesej perjuangan kita kepada masyarakat agar mereka menerima Islam.

Bertolak dari keinsafan ini , sampaikan Islam dengan penuh penghayatan terhadap kandungan Islam itu sendiri dan jiwailah ia dalam penyampaian kita agar dakwah kita menembusi jiwa madu’u.

Firman Allah swt :

ادع إلى سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتي هى احسن .

Berdakwahlah mengajak manusia kembali kepada tuhanmu dengan hikmah , nasihat yang baik dan debatlah mereka dengan cara yang terbaik.

Surah an Nahl : 125

Ketiga : Memahami Manhaj.

Landasan dan hala tuju perjuangan Islam sewajarnya difahami secara jelas sebagaimana jelasnya Islam itu sendiri sebagai cara hidup yang diwahyukan Ilahi .

Al Quran dan Sunnah mendasari manhaj perjuangan kita . Kita bergerak dan membentuk polisi perjuangan berasaskan wahyu dan sunnah bukan nafsu dan aqal yang terpisah dari wahyu Allah .

Firman Allah swt :

ثم جعلناك على شريعة من الأمر فاتبعها و لا تتبع اهواء الذين لا يعلمون .

Kemudian kami telah meletakkan engkau di atas syariat ( peraturan agama ) , maka ikutlah peraturannya dan janganlah engkau mengikut nafsu mereka yang tidak mengerti.

Surah al Jaathiyah : 18

Secara organisasinya , jamaah kita berperlembagaan dan dipimpin melalui konsep syura. Kita telah menggariskan polisi dan manhaj perjuangan ini serta menurunkannya kepada setiap peringkat jamaah .

Ianya mesti difahami dan dihayati . Pengamatan saya mendapati masih ramai yang kabur mengenainya biarpun mereka telah lama menyertai jamaah . Fenomena ini berlaku kerana mereka menyertai jamaah tanpa memahami dan mendalami manhaj perjuangan.

Sebagai contoh , Jamaah kita mengambil pendekatan Muwaajahah bissilmi sebagai polisi perjuangan kita di Malaysia . Pendekatan ini merumuskan satu jawapan yang akhirnya membawa penyertaan kita dalam persada politik tanahair sekaligus menyertai pilihanraya.

Pihak yang tidak memahami manhaj kita sering menuduh bahawa kita salah dan bercanggah dengan syara’ kerana menyertai pilihanraya dan demokrasi . malangnya ada dikalangan ahli jamaah terpedaya dengan tuduhan tersebut. Ini adalah kerana mereka tidak memahami manhaj perjuangan sendiri .

Ada pemimpin yang turut keliru terhadap manhaj perjuangan mereka sendiri. Ini suatu yang sangat malang , namun ianya satu reality .

Realiti ini berlaku kerana sebahagian mereka tidak menyertai usrah atau liqa’ fikri anjuran jamaah sebagai medan untuk memahami dasar dan manhaj perjuangan. Saya sifatkan mereka yang menyertai jamaah tetapi tidak menyertai usrah sama seperti mereka masuk sekolah tetapi tidak masuk kelasnya.

Biarpun sekolah itu adalah sekolah yang ternama dan tersohor dengan kegemilangannya, tetapi keengganan memasuki kelas hanyak mengekalkan kebodohan dan kejahilan mereka. Tiada apa yang dapat mereka pelajari tanpa memasuki kelas.

Ketidakfahaman terhadap manhaj perjuangan inilah menyaksikan pelbagai aliran yang bercanggah cuba disogok kepada ahli jamaah .

Ada yang cenderung membawa aliran syiah semata – mata kerana tersilau dengan kehebatan Iran , sedang Iran bukan hebat kerana mereka syiah dan kita lemah bukan kerana kita ahli sunnah wal jamaah.

Mereka menjadi kuat kerana kesediaan pemimpin dan rakyat mereka menolak ideology barat dan menggerakkan kebangkitan rakyat mereka di atas nama jihad untuk menentang kuasa besar dunia yang digelar mereka sebagai syaithanul akbar.

Sementara masyarakat kita yang mendakwa diri mereka sebagai ahli sunnah wal jamaah tetapi menganut faham dan ideology barat serta mengikis semangat jihad daripada diri mereka. Ini menjadikan diri mereka lemah dibawah pengaruh barat .

Lantaran itu , membawa masuk fahaman atau aliran syiah ke dalam jamaah ini untuk menjadikannya kuat adalah suatu langkah yang salah dan tidak membawa sebarang faedah . Sebaliknya apa yang penting ialah menyalakan semangat jihad dikalangan ummah dan mendidik mereka agar menolak fahaman dan ideology asing dari terus menguasai minda dan jiwa ummah.

Begitu juga ada pihak yang cuba menyeludup aliran liberal memasuki jamaah untuk mengelirukan ahli dan terdapat juga yang anti ulama’ dengan tanggapan serong bahawa ulama’ tidak pandai dan mampu memimpin serta jahil berorganisasi.

Semuanya adalah terhasil daripada kekeliruan terhadap manhaj perjuangan sendiri .

Keempat : Memahami Bia’h. ( reality )

Kebenaran Islam mestilah disampaikan melalui kaedah dan cara yang benar , pula penampilan dan method yang tepat dan sesuai .

Perkara ini memerlukan kita memahami bia’h atau reality yang dihadapi dengan ijtihad yang tepat supaya Islam dapat sampaikan dengan baik kesetiap hati sanubari masyarakat , sementara dalam masa yang sama kita mestilah memelihara prinsip Islam.

Kita mestilah terbuka tetapi jangan hanyut dalam arus massa sebagaimana kita mestilah berprinsip tetapi jangan jumud dalam berfikir dan bertindak.

Tidak memahami bia’h menyebabkan kita bertindak salah dengan meletakkan suatu yang benar pada tempat yang salah dan masa yang salah pula.

Kajian terhadap tahap keupayaan minda masyarakat dan tuntutan ummah terhadap kehadhiran perjuangan kita serta keperluan jamaah dalam mendepani cabaran masa kini menjadi syarat dan bukti kita memahami bia’h.

Kita tidak boleh syok sendiri dan mementingkan diri serta mencari kepuasan sendiri tanpa memikirkan apakah pendekatan kita sesuai dengan zaman dan method kita diterima masyarakat umum ?

Kelima : Memahami Isti’dad. ( persediaan )

Allah berfirman :

و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخيل ترهبون به عدو الله و عدوكم

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu akan musuh Allah dan musuh kamu .

Surah al Anfaal : 60

Kita tidak boleh berjuang semborono tanpa persiapan . Sungguhpun perjuangan ini membawa Islam sebagai dasar perjuangannya , kita tidak diajar menyerah kepada taqdir tanpa usaha gigih untuk membawa Islam kembali ke orbitnya yang mengatasi segala ideology yang dicipta oleh manusia.

Persediaan dan persiapan yang akan dilakukan mestilah pula mengambil kira kekuatan yang ada pada musuh dengan tidak lupa untuk menangani kelemahan yang ada pada kita .

Saidina Omar al Khattab menyatakan :

إنما تنقض عرى الإسلام عروة عروة اذا نشأ في الإسلام من لا يعرف الجاهلية

Akan terungkai tambatan Islam serungkai demi serungkai dari leher ummat Islam apabila berleluasa di dalam Islam mereka yang tidak mengetahui sepak terajang jahiliyyah.( musuh )

Persiapan kita mesti mantap terhadap 2 faktor kemenangan.

Faktor pertama ialah Faktor Penentu iaitu Allah Qadhi Rabbul jalil.

Hubungan kita dengan Allah mestilah akrab guna meraih taufiq dan nusrah buat perjuangan yang kita dokong ini justeru ia lah Tuhan yang akan menentukan kemenangan dan kejayaan kita .

Jangan putuskan hubungan antara kita dengan Allah swt. malah jangan biarkan hubungan kita dengan Allah berlangsung dalam keadaan hambar .

يا ايها المزمل قم اليل إلا قليل نصفه او انقص منه قليلا
او زد عليه و رتل القرآن ترتيلا إنا سنلقى عليك قولا ثقيلا

Wahai orang yang sedang berselimut ! bangunlah pada malam hari kecuali sedikit iaitu separuh atau kurang sedikit dari itu atau lebih dari seperdua itu dan bacalah al quran dengan tartil , Sesungguhnya kami akan menurunkan perkataan yang berat kepadamu.

Surah al Muzammil : 1 - 5

Faktor kedua ialah Faktor Membantu.

Kita tidak boleh memandang sebelah mata terhadap factor - factor ini sekalipun ia hanyalah factor yang membantu . Faktor ini tergolong dalam ikhtiar yang diwajibkan oleh syara’ kepada kita .

Faktor ini dalam bentuk dana ekonomi yang kukuh, organisasi dan jentera penggerak yang mantap anggota yang ramai, pengaruh yang lebar dan sebagainya.

Wallahua'lam...

Salam Maal Hijrah...


Salam ukhwah, buat sahabat-sahabat dan pembaca blog ini... semoga anda dirahmati Allah selalu, insya'Allah... Seperti yang kita sedia maklum antara bulan-bulan yang diharamkan berperang di dlmnya. adalah >>> Zulqaedah, zulhijjah, muharam, rejab -bulan-bulan haram.

“Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu.” (Qs. At Taubah: 36)


Satu Muharam detik permulaan. muhasabah diri kembali. ku lihat, terlalu ramai golongan yg berilmu masih tidak beramal dgn ilmunya... kenapa yer? susah sangat ke nak beramal? jika nak kata mereka ni tak dop IMAN tak tepat, tapi lebih tepat ku katakan mereka ni kurang IMAN lah, pembaca setuju tak? jika setuju bagi komen dan pendapat yer...

mampu ke aku istiqamah? tepuk dada tanya IMAN anda yer;)...
doakan ku istiqamah dalam melaksanakan kerja ISLAM ni...

nak ikut tak jln dakwah? keputusan ada di tangan sendiri.
jika anda sayangkan ISLAM teruskan lah dengan perjuang anda tu...
jika tidak akan ada pengganti untuk anda laksanakan kerja ISLAM tersebut....




Wallahua'lam...

Rabu, 16 Disember 2009

TANDA-TANDA JANGKITAN VIRUS...


Dalam dunia tanpa sempadan ini, apa saja boleh berlaku. Kecanggihan teknologi juga boleh disalahguna. Virus dicipta untuk menyusahkan orang lain. Walaupun kita mempunyai perisian anti virus, ianya belum dapat menjamin 100% selamat.Tahukah anda apakah tanda-tanda jika pc kita telah dijangkiti virus?
m
Tanda tanda pc anda telah dijangkiti virus adalah seperti berikut:

  • PC menjadi hang selepas dibuka, dan seringkali berlaku.
  • Prestasi PC tiba-tiba sahaja menjadi lembap. Sebarang aplikasi atau fail yang hendak dibuka menjadi terlalu perlahan.
  • Keluar mesej "Out of memory error" walaupun PC mengandungi ruang ingatan yang mencukupi.
  • Sistem operasi Windows tidak boleh dijalankan walau sebelum ini kita tidak pernah menyentuh bahagian setting ataupun mengubah registry.
  • Sistem operasi Windows tidak dapat dijalankan kerana fail-fail penting untuk menjalankannya hilang tiba-tiba.
  • Ada program yang tidak pernah diinstal sebelum ini tiba-tiba muncul dan berjalan dengan sendirinya.
  • Terdapat proses yang tidak diketahui sedang berjalan dan menggunakan banyak sumber CPU.
  • Kita tidak boleh menginstal sebarang program atau aplikasi baru.
  • Windows seringkali reboot dan proses reboot berlaku berulangkali.
  • Utiliti cakra seperti scandisk melapurkan banyak error pada cakra selepas melakukan imbasan cakra.
  • Program atau aplikasi yang sebelum ini boleh digunakan crash secara tiba-tiba.
  • Drive partition bagi cakra keras, CD-ROM dan cakra liut tiba-tiba sahaja hilang.
  • Menerima email yang mengandungi sisipan-sisipan yang ganjil, contohnya mengandungi dua ekstensi.
  • Perisian Antivirus hilang tiba-tiba.
  • Perisian Antivirus tidak boleh di instal.
  • Dialog box terpapar pada skrin secara tiba-tiba.
  • Sistem PC berjalan dengan sendirinya, misalnya tetikus menunjuk ke sesuatu, membuka dan menutup tray CD-ROM dengan sendirinya.
  • Penunjuk tetikus berubah imej dan grafik.
  • Ikon-ikon ganjil terpapat pada sistem tray walaupun tidak pernah menginstal sebelum ini.
  • Muzik atau Video tiba-tiba sahaja dimainkan dengan sendirinya.
  • Saiz sesuatu fail berubah, walaupun kita tidak mengeditnya sebelum ini.
  • Fail-fail yang kita simpan hilang satu persatu.
  • Properties sesuatu fail berubah dengan sendirinya.
>>>semoga bermanfaat buat anda...

Kisah garam, gelas dan tasik:mehnah dan tribulasi dalam kehidupan

Semoga anda di lindungi Allah S.W.T dari segala malapetaka dan tabah menghadapi ujian dariNYA...


Sahabat-sahabatku yang di rahmati Allah sekalian.. Di sini ingin saya berkongsi sebuah kisah mengenai garam, gelas dan tasik..Kisah ini amat menarik untuk di kongsi bersama terutamanya kita sebagai pejuang di jalan Allah..

Sedang seorang murid termenung dengan mukanya yang muram, di sapa oleh gurunya. “mengapa muka mu muram wahai anak ku? Tidak cukupkah nikmat dimuka bumi Allah ini untuk kau mensyukurinya”. “sejak akhir-akhir ini, aku banyak di timpa dengan masalah, guru ku. Itu yang menyebabkan aku muram”.

“kamu pergi ambil dua genggam garam dan segelas air” kata gurunya. Lantas muridnya pun mengambil barang yang disuruh oleh gurunya dengan penuh kehairanan. “sekarang kamu campur segenggam garam ke gelas yang berisi dengan air dan kamu dikehendaki untuk meminumnya”. Kata gurunya lagi. Si anak murid pun buat apa yang disuruh oleh guru. Setelah ia meminumnya, anak muridnya pun memuntahkan semula.

Guru itu pun berkata kepada anak muridnya,”bagaimana rasanya, anakku?”. “Rasanya seperti amat masin guru ku,tekak ku terasa loya dan mual sekali” jawab anak muridnya. “sekarang ambil segenggam garam lagi, masukkan ia ke dalam tasik dan minumlah, apa rasanya?” kata gurunya lagi. Setelah meminumnya anak murid pun berkata,” terasa segar guruku dan sedap sekali”.

“begitulah dengan hidup kita, segenggam garam itu ibarat dugaan yang diberikan oleh Allah kepada hambaNya. Ianya telah ditetapkan oleh oleh Allah. Tidak lebih atau kurang dan dugaan yang diberikan oleh Allah mampu diharungi oleh umatNya. Segelas cawan dan tasik tersebut adalah bandingan luasnya hati kita. Jika hati kita seluas segelas cawan tersebut, maka kita akan merasai ia sebagai penderitaan tetapi jika hati kita seluas tasik atau lebih besar daripadanya, kita akan merasainya sebagai kemanisan hidup. Oleh itu, bentuklah hati kita seluas tasik agar kita tabah menghadapi mehnah dan tribulasi dalam kehidupan kita”, jelas gurunya.


Sebarang Komen bolehlah diberi yer...:)

Tak dop masalahnya jika menggunakan kedua-dua belah tanganmu itu...

Wallahua'lam...

Ahad, 13 Disember 2009

Walaupun sekejap tetapi....

Alhamdulillah setelah mengetahui keputusan praktikal ku lulus, dengan ini berakhirlah sudah pengajian ku sebagai seorang pelajar jurusan diploma dalam bidang sains komputer... dan kini ku harus merancang utk masa hadapan ku... nanti ku fikirkannya... agak bercelaru disini dalam membuat keputusan yang banyak dan sama pentingnya...

baru-baru ni ku balik ke kampung halamanku di batu pahat, kerana sudah sekian lama tidak menjenguk kedua-dua ibubapa ku. alhamdulillah mereka sihat dan dapat meneruskan kehidupan seperti biasa...

dengan kesempatan itu, ku cuba menolong ayah ku, yang mana jika masa cuti semester yang lalu pada sabtu dan ahad ku pasti membantu ayah ku ke kebun sawitnya di muar... kerana itu sudah menjadi kewajipan ku untuk membantu mereka. dan ku sungguh gembira sekali, kerana dapat membantunya semalam, walaupun diriku agaak letih lah juga...

semalam ku ditugaskan untuk menanam anak pokok sawit, iaitu sebagai ganti kepada pokok yang sudah mati akibat diganggu khinzir, landak dan lain-lain... Alhamdulillah dapatlah juga ku tanam 7 anak pokok sawit tu...

pada petang tu, ayah ku mengajak mengail SnakeHead, iaitu salah satu ikan yg gemar utk ku menangkapinya. tetapi ayah ku membawa jalanya pula, dan selepas selesai solat asar dan pembacaan al-Ma'thurat, ku pun terus melangkah keluar dan mencapai alat memancing ku.

setelah sampai dilokasi, ku pun melontar umpan ku ke hujung hulu, sekian lama menunggu umpan, tetapi masih lagi tidak mengena pula, maklumlah kali ni hanya umpan palsu yang digunakan, selalunya ku menggunakan umpan katak yang betul, baru lah ada gaya ikan nak makan pun ada selera lah sikit kan...

tepat jam 5.20 ptg tu, ayahku tiba dengan jalanya dgn diikuti pakcikku dan adikku, mereka pun membentangkan jalanya, bagi memerangkap ikan itu, setelah semuanya sedia, ku, adikku dan pakcikku mengacau dan mengodak bagi menghalau ikan-ikan tu, apabila dilihat banyak jugalah ikan -ikan bertempiaran lari sehingga masuk ke "ruang" yang kami sediakan...

setelah itu, kami pun mengangkat jala tersebut ke atas darat, agak beratlah juga... alangkah terperanjatnya kimi kerana satu ekor ikan pun tak mengena, geramnya!!! rasa nak gigit jer jala tu... maklumlah jalanya ada yang dah terkoyak tu yang ikan lepaskan diri tu... huhu...

dengan sedikit kehampaan, kami pun bergegas pulang kerumah, setelah sampai dirumah nenek ku bertanya, min banyak dapat ikan??? ku pun menjawab banyak yang lepas nek... huhu...
dan pada malam tu berkemas-kemas untuk ku bergerak semula ke melaka subuh esok...

setelah menunaikan solat subuh ku pun sarap, padahal ku nak puasa sunat isnin ni, tapi mak ku dah menyediakan sarapan awal-awal pagi pula, setelah bersiap-siap dan bersalam-salaman, ku pun memanaskan enjin motor ku, sebagai langkah permulaan untuk ku bergerak sebentar lagi, ku pun terus memulas minyak bagi meneruskan perjalanan ku pada pagi tu...

ketika itu, ku baru teringat yang ku belum membaca al-Ma'thurat, sambil ku "ride" terkumat-kamit mulut ku membacanya... maklumlah sebagai keselamatan bagi diriku dan perjalananku nanti, akhirnya ku tiba di melaka tepat jam 08:03:47 pagi (fingertec)... alhamdulillah selamat sampai akhirnya dimelaka ini...

Rabu, 9 Disember 2009

Memulihkan Semula Regedit atau TaskManager...

Seringkali berlaku mutakhir ini beberapa komputer dan laptop menghadapi masalah apabila Regedit atau TaskManager telah tidak berfungsi.

Hal ini disebabkan oleh sejenis worm bernama W32.Yautoit.N. Ia ialah worm yang disebarkan melalui Yahoo! Messenger. Seterusnya pengguna akan memindahkan worm tersebut kepada pengguna lain melalui pendrive dan disket. Hal diperburukkan lagi apabila komputer tidak mempunyai perisian anti-virus dan anti spyware terkini.

Tulisan ini cuba membantu untuk anda memahami dan menyelesaikan masalah ini.

error

Virus/worm ini telah menyekat program tersebut dari dilaksanakan… (rvhost.exe, sohanad/yautoit, fujacks, bro-act dan sebagainya yang mengganggu setting)…
Adakah laptop atau PC anda dijangkiti RVHOST?


Buat beberapa ujian ringkas:
1. Tekan kekunci Ctrl + Alt secara serentak untuk membuka Task Manager. Paparan berikut akan muncul (Your Task manager has been disable by administrator). Sahih komputer/laptop anda telah terkena virus tu.

2. Buka My Computer > Tool > Pastikan ada Folder Options.

3. Klik start > run > taipkan msconfig dan tekan enter. Kalau msconfig tidak muncul, virus sudah menyekatnya.

4. Klik start > run > taipkan regedit dan tekan enter. Kalau dialog Registry Editor tidak muncul ertinya komputer/laptop anda telah terinfeksi dengan virus berkenaan.
Apa yang dibuat oleh worm ini?

Worm akan bersembunyi di dalam fail berikut:
%System%\RVHOST.exe

Worm akan mencipta folder baru dengan extension (new folder.exe):
%System%\new folder.exe

Worm akan mencipta tugasan berrikut di dalam Windows job e%Windir%\Tasks\At1.job

Worm akan mencipta fail registry berikut dan menjalankannya setiap kali windows dibuka.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\”Shell” = “Explorer.exe ” RVHOST.exe”
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\”Yahoo Messengger” = “%System%\RVHOST.exe”

Seterusnya mencipta fail dalam registry dengan laluan berikut:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\WorkgroupCrawler\Shares\”shared” = “[SHARED DRIVE]\New Folder.exe”
Worm akan mengubahsuai registry entries untuk disable Task Manager dan Registry Editor:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\”DisableTaskMgr” = “1″
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\”DisableRegistryTools” = “1″

Worm juga mengubahsuai entri registry berikut:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\”NofolderOptions” = “1″
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Schedule\”AtTaskMaxHours” = “0″

Worm akan deletes registry berikut:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\”Run” = “BkavFw”
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\”Run” = “IEProtection”

Cara-cara membuang worm.trojan RVHOST.EXE
Jangan risau… sekarang ni dah ada beberapa teknik untuk atasi masalah berkenaan…

1) gunakan tools ‘fix registry’… boleh di dapati dalam internet (revocerdatatools, majorgeeks)
2) jika anda jenis yang suka ‘godek’… tips dari trendmicro boleh membantu.

- Open Notepad.
- Copy and paste the following:

On Error Resume Next
Set shl = CreateObject(”WScript.Shell”)
Set fso = CreateObject(”scripting.FileSystemObject”)
shl.RegDelete “HKEY_CURRENT_USER \Software \Microsoft \Windows \CurrentVersion
\Policies \System \DisableRegistryTools”
shl.RegDelete “HKEY_CURRENT_USER \Software \Microsoft \Windows \CurrentVersion
\Policies \System \DisableTaskMgr”
shl.RegDelete

- Save this file as C: \RESTORE.VBS. (type ALL FILES)
- Click Start> Run, type C: \RESTORE.VBS, then press Enter.
- Click Yes at the prompt of the message box.

Selepas masalah ini dah ok… update antivirus atau cari antivirus paling latest yang boleh mengatasi serangan virus tersebut.
Selain daripada tools dan teknik ini… masih ada petua untuk menjaga pc kita dari serangan virus… walaupun orang kata mencegah lebih baik daripada mengubat… tapi dalam dunia IT tak jadi punya… sebab virus/worm/trojan/treats ni akan datang dulu… ini bisnes maaaaa…..

Ada 3 perkara yang perlu ada di dalam pc kita sebelum kita bergelumang dengan dunia internet…

1) antivirus (sebarang yg latest, saya cadangkan Kaspersky, panda, Sophos, AVG)
2) antispybots (Spybots : Search and Destroy)
3) antispyware (Spywareblaster)

Ahad, 6 Disember 2009

Salah satu xtvt kegemaranku ialah...



Pada kebiasaannya, selepas tamat paper dan program dikampus, ku akan balik terus ke kampung halamanku (tempat kehiranku) di Batu Pahat, Johor...

Tapi kali ni, agak penuh jadualku dengan aktiviti di Melaka ni...

Maklumlah dah janji dgn member nak amik SKP*(Skim Khidmat Pelajar) kat unit IT ni...
-nak update system, maintenance pc, dan khidmat yg lain-lain...

Dan masa cuti tu ku akan menyediakan kelengkapan peralatan memancingku, bagi membersihkan yg sekian lama tidak terusik, maklumlah dah lama sangat duk kat kampus tu...

Dah dapat tangkap ke pembaca-pembaca sekalian apa aktiviti kegemaranku???

jika nak tahu, jom lihat gambar dibawah, huhu...

jgn terperanjat pula!!!

mcm mana ada berani???
ke tengok sikit dah geli, huhu...

itu lah dia, hasil tangkapan yang tak seberapa, tapi alhamdulillah dapat juga habuannya kan...

jika nak tahu, setiap sesuatu yang diciptakanNYA pasti ada khasiatnya tersendiri...

Di antara khasiatnya adalah seperti berikut:-

1. Haruan mempunyai asam amino dan lemak yang dapat menyembuhkan luka dalam perut serta amat baik untuk mengubati penyakit gastrik.

2. Haruan mengandungi sejumlah besar Vitamin A yang membantu menambah daya penglihatan, melembapkan kulit dan bertindak sebagai anti oksidan yang melambatkan proses penuaan.

3. Haruan mengandungi asid arakidonik yang tinggi yang membantu memulakan proses darah menjadi beku dan bertanggungjawab untuk pertumbuhan semula sel baru.

4. Glisin dari ikan haruan (merangkumi asid aspartik dan glutamik) yang merupakan satu daripada komponen penting kolagen dalam kulit manusia akan membentuk molikul protein yang penting untuk pertumbuhan semula dan penyembuhan.

5. Dari kajian saintifik didapati pengambilan ikan haruan juga dapat mengurangkan sakit selepas pembedahan. Lendir ikan haruan mengandungi asid oleik dan linolik tak tepu iaitu komponen utama lipid sepenuhnya.

6. Ikan Haruan mengandungi kolagen yang tinggi yang membantu mencantikkan kulit

byk lagi khasiatnya... jika nak tahu cubalah cari menggunakan kebijaksanaan anda sendiri...

terlupa pula nak bagitahu umpan apa yg digunakan, nanti tak dapatlah si pembaca ni nak memancing pula, huhu...

kebiasaannya, ku akan menggunakan umpan katak, ni bukan katak tiruan tau, tapi katak yg hidup...

barulah ada kepuasaan nak memancing, ikan pun ada selera nak makan. Mengikut harga pasaran, biasa beli Seringgit 4 ekor... jika dapat murah nanti bagi tahu yer...

kat sini, akan ku bagi juga info katak-katak yg ada kat dunia ni...
tak tahu lah jika si pembaca nak tambah info selainnya...

10 Katak Paling Aneh Di Dunia!!katak

Di dunia ini ada katak-katak yang aneh, dari bentuk-bentuknya juga,cuba lihat sambil memuji kebesaran Allah s.w.t...


1. Katak Pelangi
Katak Pelangi Malagasy adalah katak yang tinggal di hutan kering berbatu Madagaskar's Isalo Massif, di mana ia berkembang biak di kolam dangkal sementara yang ditemukan di lembah. Jenis ini juga beradaptasi dengan mendaki dalam lingkungan berbatu-batu, dan bahkan pada permukaan vertikal! Ketika terancam, katak ini akan mengembangkan diri sebagai mekanisme
pertahanan terhadap predator.




2. Katak Transparan
Hyalinobatrachium pellucidum, juga disebut sebagai katak kaca atau kristal karena sobat dapat melihat melalui dagingnya yang transparan. Jenis ini tidak baru, tapi yang pasti terancam punah, sehingga Temuan ini menggembirakan bagi lingkungan.





3. Katak Atelopus
Katak Atelopus yang dikenal dengan banyak nama seperti katak badut atau Kosta Rika Variable Harlequin Toad. Katak, tersebut adalah jenis katak neo-tropis yang dulunya hidup cukup luas tersebar di seluruh Kosta Rika dan Panama. Spesies ini terancam kritis dan sekarang hanya tinggal sedikit terutama tersisa hanya di Panama.




4. Katak Terkecil Di dunia
Katak ini ditemukan di Pegunungan Andes Peru selatan, dengan ketinggian antara 9.925 dan 10.466 kaki di atas permukaan laut.




5. Katak Terbesar Di dunia
Katak Goliath atau Conraua goliath adalah spesies katak terbesar yang tersisa di Bumi. Katak ini dapat tumbuh hingga 13 inci (33 cm) panjang dari moncong hingga ekor, dan bobot hingga 8 lb (3 kg). Katak ini memiliki kisaran habitat yang relatif kecil, terutama di Afrika Barat (dekat Gabon). Katak Goliath dapat hidup sampai 15 tahun. Katak goliath makan kalajengking, serangga dan katak kecil. Kodok ini memiliki pendengaran tajam tetapi tidak punya kantung vokal.





6. Katak Mantel Merah
memiliki Mantel Merah oranye / merah di permukaan dorsal/tubuh. Katak kecil ini, mencapai ukuran 2,5 cm (1 in) panjangnya. Ukuran ini adalah kecil, katak ini merupakan katak darat asli Madagaskar.




7. Katak Beracun
Katak beracun dengan warna seperti biru safir, adalah nama umum dari sekelompok katak dalam keluarga Dendrobatidae yang merupakan katak asli Amerika Tengah dan Selatan. Tidak seperti kebanyakan katak, spesies yang aktif di siang hari, dan sering menunjukkan tubuh berwarna cerah. Walaupun semua dendrobatids setidaknya agak beracun di alam liar, tingkat toksisitas bervariasi dari satu spesies ke berikutnya, dan dari satu populasi yang lain. Banyak spesies yang kritis dan terancam punah. Amfibi ini sering disebut "katak panah" oleh pribumi indian akibat penggunaan sekresi beracun mereka untuk meracuni ujung panahnya.




8. Katak Bantal
Katak bantal dapat tumbuh hingga enam inci panjang dan mendiami Uruguay, Brasil, dan Argentina utara. Walaupun mungkin terlihat seperti bantalan diam, namun katak itu cepat dalam menyerang kadal, tikus kecil, burung, katak lain.




9. Katak Darwin
katak Darwin chili cukup teratur muncul hingga sekitar tahun 1978, namun tidak tampak lagi dan hal itu tampaknya telah hilang, dan sekarang mungkin spesies punah. Spesies ini, yang hidup di daun sampah di lantai hutan, memiliki metode yang tidak biasa dalam hal pengasuhan anak-anaknya, jantan mengambil telur dari sarang ke vokalnya kantung tempat mereka menetas menjadi kecebong setelah sekitar delapan hari. Ketika mulai merasakan kecebong yang baru menetas menggeliat-geliat, katak jantan membawa mereka ke sungai di mana ia melepas katak muda dan di sini mereka menyelesaikan metamorfosisnya.



10. Katak Vietnam
Theloderma corticale, atau katak berlumut Vietnam, adalah spesies katak dalam keluarga Rhacophoridae. Katak ini ditemukan di Vietnam dan mungkin Cina. Habitat alamnya subtropis atau hutan dataran rendah tropis yang lembab, hidup dalam air tawar, dan daerah berbatu. Nama umum dari katak berlumut timbul dari kenyataan bahwa kulit yang berbintik-bintik hijau dan hitam yang menyerupai lumut tumbuh di batu, dan bentuk yang efektif kamuflase atau penyamaran.



Firman Allah S.W.T

Mutiara Kata...

Pengamanah Agama:
“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap.
Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi. ”

Salam Ukhwwah...

We Begin With Nature

iklan

iklan