Isnin, 21 Disember 2009

Sekolah Menengah Melayu Samseng???

Setibanya ku dari kota tinggi semalam(isnin) diperhentian bas Batu Pahat, terus ku mencari surau untuk solat maghrib, sebelum itu ku dgn adik saudaraku hendak ke tandas, dan terperasan seorang mak cik yg menjaga kaunter tiket masuk bilik air...
dan disitulah bermulanya dialogku dgnnya:-

ku : assalamualaikum...
mak cik : wa'alaikumussalam...
ku : macam kenal jer mak cik ni???
mak cik : kamu nampak mak cik kat mana?
mak cik : kamu sekolah mana dulu?
ku : Sekolah Menengah Munshi Sulaiman, baru lah ku teringat kedudukan mak cik tu...
mak cik : bukan sekolah tu sekolah samseng ke?
ku : aik yer ke mak cik? memang pun ada samseng, tapi lihat orang nya lah makcik...
sambil mak cik tu tersenyum...
mak cik : aik ada juga yer pelajar sekolah tu dapat diploma???
ku : kenapa tidak mak cik???
mak cik : kan banyak samseng??? mana ada budak-budak sekolah tu yang ada masuk u ni???
ku : mak cik tak boleh pandang mcm tu jer... kena tengok juga, walaupun banyak juga masalah di sekolah tu, tapi masih ada pelajar yang cuba berusaha untuk berubah...
ku : oklah mak cik, maghrib dah masuk ni...
mak cik : baiklah...
ku : panjang umur, jumpa lagi yer, assalamualaikum...
mak cik : wa'alaikumussalam..

selesainya solat maghrib berjemaah, ku terus menelefon ayahandaku untuk meminta mengambil kami pulang ke kampung halaman...

waduh begitu sekali yer, tanggapan orang yang hanya memandang keburukan sahaja yer...
tak kira dimana kita berada jagalah akhlakmu....
Wallahua'lam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Firman Allah S.W.T

Mutiara Kata...

Pengamanah Agama:
“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap.
Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi. ”

Salam Ukhwwah...

We Begin With Nature

iklan

iklan