Ahad, 13 Disember 2009

Walaupun sekejap tetapi....

Alhamdulillah setelah mengetahui keputusan praktikal ku lulus, dengan ini berakhirlah sudah pengajian ku sebagai seorang pelajar jurusan diploma dalam bidang sains komputer... dan kini ku harus merancang utk masa hadapan ku... nanti ku fikirkannya... agak bercelaru disini dalam membuat keputusan yang banyak dan sama pentingnya...

baru-baru ni ku balik ke kampung halamanku di batu pahat, kerana sudah sekian lama tidak menjenguk kedua-dua ibubapa ku. alhamdulillah mereka sihat dan dapat meneruskan kehidupan seperti biasa...

dengan kesempatan itu, ku cuba menolong ayah ku, yang mana jika masa cuti semester yang lalu pada sabtu dan ahad ku pasti membantu ayah ku ke kebun sawitnya di muar... kerana itu sudah menjadi kewajipan ku untuk membantu mereka. dan ku sungguh gembira sekali, kerana dapat membantunya semalam, walaupun diriku agaak letih lah juga...

semalam ku ditugaskan untuk menanam anak pokok sawit, iaitu sebagai ganti kepada pokok yang sudah mati akibat diganggu khinzir, landak dan lain-lain... Alhamdulillah dapatlah juga ku tanam 7 anak pokok sawit tu...

pada petang tu, ayah ku mengajak mengail SnakeHead, iaitu salah satu ikan yg gemar utk ku menangkapinya. tetapi ayah ku membawa jalanya pula, dan selepas selesai solat asar dan pembacaan al-Ma'thurat, ku pun terus melangkah keluar dan mencapai alat memancing ku.

setelah sampai dilokasi, ku pun melontar umpan ku ke hujung hulu, sekian lama menunggu umpan, tetapi masih lagi tidak mengena pula, maklumlah kali ni hanya umpan palsu yang digunakan, selalunya ku menggunakan umpan katak yang betul, baru lah ada gaya ikan nak makan pun ada selera lah sikit kan...

tepat jam 5.20 ptg tu, ayahku tiba dengan jalanya dgn diikuti pakcikku dan adikku, mereka pun membentangkan jalanya, bagi memerangkap ikan itu, setelah semuanya sedia, ku, adikku dan pakcikku mengacau dan mengodak bagi menghalau ikan-ikan tu, apabila dilihat banyak jugalah ikan -ikan bertempiaran lari sehingga masuk ke "ruang" yang kami sediakan...

setelah itu, kami pun mengangkat jala tersebut ke atas darat, agak beratlah juga... alangkah terperanjatnya kimi kerana satu ekor ikan pun tak mengena, geramnya!!! rasa nak gigit jer jala tu... maklumlah jalanya ada yang dah terkoyak tu yang ikan lepaskan diri tu... huhu...

dengan sedikit kehampaan, kami pun bergegas pulang kerumah, setelah sampai dirumah nenek ku bertanya, min banyak dapat ikan??? ku pun menjawab banyak yang lepas nek... huhu...
dan pada malam tu berkemas-kemas untuk ku bergerak semula ke melaka subuh esok...

setelah menunaikan solat subuh ku pun sarap, padahal ku nak puasa sunat isnin ni, tapi mak ku dah menyediakan sarapan awal-awal pagi pula, setelah bersiap-siap dan bersalam-salaman, ku pun memanaskan enjin motor ku, sebagai langkah permulaan untuk ku bergerak sebentar lagi, ku pun terus memulas minyak bagi meneruskan perjalanan ku pada pagi tu...

ketika itu, ku baru teringat yang ku belum membaca al-Ma'thurat, sambil ku "ride" terkumat-kamit mulut ku membacanya... maklumlah sebagai keselamatan bagi diriku dan perjalananku nanti, akhirnya ku tiba di melaka tepat jam 08:03:47 pagi (fingertec)... alhamdulillah selamat sampai akhirnya dimelaka ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Firman Allah S.W.T

Mutiara Kata...

Pengamanah Agama:
“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap.
Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi. ”

Salam Ukhwwah...

We Begin With Nature

iklan

iklan