Selasa, 31 Ogos 2010

Genaplah Usiaku.;)


Salam 22 Ramadhan, semoga Allah sentiasa merahmati si pembaca blog ini. Alahamdulillah, kini diriku masih diberi peluang, dengan dipanjangkan umur serta dimurahkan rezeki ku bagi bulan ini.

Marilah kita bersama-sama mensyukuri dengan bertasbih, bertahmid serta bertakbir kepada Allah S.W.T, semoga kita diberi kekuatan dalam menempuh mehnah dan tribulasi dunia ini.

29 Ogos adalah hari kelahiran seorang yang diberi Maksud namanya ialah PENAGAMANAH AGAMA, oleh yang demikian disini ku ingin meminta kepada sahabat-sahabat yang mengenali ku, semoga dapat mendoakan kesejahteraan ku dan sentiasa berpegang teguh kepada jalan kebenaran,

Baru-baru ni, bagi program tarbiyah ada menganjurkan tazkir naquba, jadi ku terpaksa mengambil alih tugasan dari sahabat tersebut, nak kata dia bermasalah, ku pun tak mengerti juga. jadi ku mengambil keputusan utk setup sendiri bagi program tersebut.

maka tibalah pada hari program tersebut, program yg ku setup adalah bermula jam 9.00 pagi sharp, dan ku sampai sampai tepat-tepat jam 9.00 pagi, tapi masih tiada orang lagi disitu, dan ku ternampak ustaz yg sedang berdiri, lantas ku pergi mendapatkan kunci di hadapan rumah dengan pasti tersebut.

setelah ku buka pintu pagar pasti tersebut, ku terus bergegas ke tempat ustaz, dan waktu itu ustaz sudahpun masuk kedalam kenderaannya.

ku berasa serba salah, jadi ku pun berjumpa dengan ustaz bagi menghalan ustaz daripada balik.
Akhirnya, ustaz tetap utk balik juga, kerana ustaz telah lama menunggu dari jam 8.30 am.

Lihatlah dari kesilapan yg kecil sudah pun membawa kerugian dalam slot kuliah ustaz.
jadi dalam perbicaraan ku dengan ustaz dalam keadaan nada rendah sahaja, Ustaz memberi tiga perkara : 1-Sampaikan salam ustaz pada sahabat anta, 2-Ini merupakan pengajaran dan 3-Adakah ini tahap pimpinan, para naquba? jika ahli tu agak berbeza lah dari segi penyampaiannya.

Dan mesej Ustaz kepada ku ialah, sebagai Para Naquba, seharusnya menjiwai surah al-asr
Wallahua'alam...

Khamis, 26 Ogos 2010

Gembiaranya dapat Buku...;)


Salam Ramadhan pada fasa yg kedua ini yang penuh dengan maghfirah iatu keampunan dari Allah s.w.t.
Dan tidak dilupakan juga yang mana fasa kerahmatan turut bersama dengan fasa keampunan ini, mudah-mudahan kita semua mendapat rahmat serta keampunan daripada Allah s.w.t, insya'Allah.

Baru-baru ini, ku menerima mesej dari sahabat, untuk mengajak ke pertandingan Tilawah al-Quran diperingkat U, huhu...

Maklumlah, aktiviti kerohaniaan begini manalah ada sambutan sangat kat U ni, jika ada pertandingan nyanyian ke, atau perkara-perkara lagho(SIA-SIA), sudah semestinya ramai.

Maklumkan, mereka ni masih belum dikurniakan TAUFIQ, yang mana HIDAYAH tu dah ada pada setiap INSAN, cuma taufiq tu jer yang masih belum menyinari hati mereka...

ku pun sahaja jer nak masuk dalam tilawah quran tu, tengok-tengok ada lah dalam SEPULUH orang jer yg masuk dalam pertandingan tu. Padahal orang yg wujud dalam U ni, adalah kitaran 6000-8000 orang, jika ramai yang bukan Islam tu lain lah cerita...

Nak dipendekkan cerita, berakhirnya pertandingan tu, dan dimenangi sahabat ku yg pernah masuk IMAM MUDA dulu tu...

Alhmadulillah, saguhati yg ku terima, adalah buku-buku yang memang ku gemari. seronok rasa hati apabila dapat melihat buku-buku itu, tambahan pula kat sini sibuk tak berkesempatan utk ku pergi menjengah buku dipusat-pusat bandar ini.

bukunya berkaitan bulan Ramadahn, boleh lah buat buat modal nak beri tazkirah pada kolej-kolej nanti...

Baiklah, sempena pada fasa kedua ini, ku memohon ampun kepada sahabat-sahabat jika ada terkasar bahasa, dan lain-lain yanag menyakitkan hati ke...

Wallahua'lam...

Jumaat, 13 Ogos 2010

makmum oh makmum...




ya Allah, Engkau kuatkan sifat kesabaran dalam diri ku ini, rasa mcm nak "gigit" jer makmum yg duk sebelah ku ni, ku dah bagi tahu suruh rapatkan saf, tapi masi jer lagi renggang. dan yg sebelah lg ni, semakin dekat dengan dia, semakin lari pula dengan ku, aneh nya dunia ni skrang yer...

jika seboleh-bolehnya, ada segelintir makmum yg nak keselesaan jer dalam solat jemaah mereka, jika tak rapat saf tu, nanti tak dapatlah pahala saf.

nama jer orang Islam, tapi tak tahu nak mempelajarinya...

kita yg sebagai seorang muslim ni, kenalah sentiasa beringat dalam apa juga hendak kiat laksanakan, semoga tidak ada cacat celanya dalam suatu ibadah...

jika diperhatikan ada jugalah segelintir masjid-masjid dan surau-surau, yg kurang elok safnya...
salah siapa? imam ke, yg tidak memberi arahan dalam memperbetulkan saf makmum tersebut, atau salah makmum, yang kurang ilmunya...

oleh yg demikian, tepuk dada tanyalah iman masing-masing...

Wallahua'lam....

Sabtu, 7 Ogos 2010

Apa maksud ummi?


Salam ketenangan, alhamdulillah selesai sudah pengurusan bagi program tazkir, banyak juga input-input yang ku terima, insya'Allah bolehlah dikongsikan bersama-sama adik usrahku...


Setibanya ku ditempat program, ku terus memastikan keadaan terkawal, serta kelancaran program. namun juga, ustaznya yg belum tiba, terus menelefonnya dan ustaz menyatakan dia tersesat pula, maklumlah tempat begitu berstategik.


Setelah ketibaan ustaz, program diteruskan dgn pembukaan, ummul kitab, serta diteruskan pengajian dalam membincangkan golongan tercicir dalam medan dakwah...


Pada awalnya ustaz banyak membicarakan pengalamannya semasa dimesir, memang agak menarik perhatian juga, dan ustaz ada bertanyakan apakah yg dimaksudkan dengan "ummi"?

yang mana ianya dalam tajuk sirah...


Maksudnya ialah, orang yang tidak betul lagi pembacaan al-Fatehahnya...


ini kerana ku telah mengikuti kelas imam bilal di masjid negeri, dan boleh mengetahui dimana terletak kesalahan setiap pada bacaan tersebut...


Apabila berlaku kesilapan dalam pembacaan al-fatihah kita dalam solat, apakah yg akan terjadi pada solat kita? Adakah solat kita diterima Allah? minta kepada pembaca blog ini, tolong jawab pada komen yg disediakan yer...;)


Oleh yang demikian, marilah kita bersama-sama meningkatkan setiap pembacaan al-Quran, mudah-mudahan ianya dapat memberi syafaat ketika kita di dalam kubur nanti...


Wallahua'lam...



Selasa, 3 Ogos 2010

Apa kaitannya...

Salam ukhwah...

Maha suci Allah, yg telah menyempurnakan pada setiap kejadian alam semesta ini...

apakah kaitan dengan orang yg memberi nama dengan sifat orang yg telah diberi nama tersebut?

wallahua'lam...

ada org tua yg lebih tua dari ibubapaku, telah mengeluarkan perkataan yg takmasuk akal... katanya "tu ler mak ko bg nama kat anak mcm tu, tengok siapa yg susah?" bicaranya lah...

ku pun mendiamkan diri, dan rasa sedih juga atas kata-katanya yg menuduh perkara yg sedemikian...

pada pendapat pembaca, juga merasakan demikian juga...

insya'Allah, dengan apa yg berlaku mungkin ada hikmahnya...

Firman Allah S.W.T

Mutiara Kata...

Pengamanah Agama:
“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap.
Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi. ”

Salam Ukhwwah...

We Begin With Nature

iklan

iklan