Ahad, 25 Disember 2011

Alhamdulillah

Alhamdulillah. wassolatu wassalamu 'ala Saiyyidina Muhammad ibn Abdillah, wa 'ala aalihi wa sohbihi ila yaumiddiin, wa ba'du ;


Sama-sama kita panjatkan kesyukuran kita ke hadrat Ilahi, dengan limpah kurniaNYA dan RahmatNYA, kita masih lagi mengecapi nikmat iman dan nikmat islam. dan selawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, jika tidak kerana penat lelah baginda dalam memperjuangkan Islam pastinya ia tidak akan sampai kepada kita.

Sudah begitu lama saya tak update blog ini, mohon maaf kepada sahabat sekalian. Moga Allah memberikan saya kekuatan untuk memberikan sedikit sumbangan kepada medan dakwah yang luas dan penuh barokah ini.

Alhamdulillah, dengan kekuatan yang Allah Azza Wa Jalla berikan kepada kita, seharusnya kita bersyukur, dimana nikmat-nikmat yang dikecapi selama ini, sebagai contohnya kita boleh bergerak ke sana dan ke sini, semua yang berlaku ni ada kerana Allah Azza Wa Jalla yang menggerakkan kita, lihat pada golongan yang cacat, mereka pun masih ada kekuatan untuk bergerak walaupun mereka bergerak dalam keadaanyang sangat lambat, itulah yang dikatakan Qada' dan Qadar Allah Azza Wa Jalla.

Ramai yang dikalangan masyarakat kita, terlepas pandangan akan perkara ini, jika diperlihatkan pada rukun iman yang ke-enam, iaitu mempercayai kepada Qada' dan Qadar, maka lihatlah sejauah mana masyarakat kita memahami konsep Qada dan Qadar.

Rukun Iman ada enam (6) perkara :
(1) Beriman kepada ALLAH SWT
(2) Beriman kepada Malaikat-malaikat
(3) Beriman kepada Kitab-kitab
(4) Beriman kepada Rasul-rasul
(5) Beriman kepada Hari Kiamat
(6) Beriman kepada Qada dan Qadar

Suatu hari, seorang sahabat bertanya kepada Sayyidina Ali bin Abi Thalib k.w. tentang apa itu taqwa. Beliau menjelaskan bahwa taqwa itu adalah:-


1. Takut (kepada Allah) yang diiringi rasa cinta, bukan takut karena adanya neraka.

2. Beramal dengan Al-Quran yaitu bagaimana Al-Quran menjadi pedoman dalam kehidupan sehari-hari seorang manusia

3. Ridho dengan yang sedikit, ini berkaitan dengan rezeki.

4. Orang yg menyiapkan diri untuk "perjalanan panjang", maksudnya adalah hidup sesudah mati (Dunia Ahirat)
Sama-sama beramal dengan apa yagn kita ungkapkan...
Jazakumullahu khayr al-jazaa'
Wallahua'lam

Rabu, 2 November 2011

Ingat akan hari kematian - Surah Ali Imran:- ayat 185

Kematian adalah hakikat bagi sebuah kehidupan. Nabi SAW menggalakkan kita agar sentiasa mengingatinya, agar kita tidak leka dengan kehidupan sementara yang tidak kekal ini.

Firman Allah Azza wa Jalla dalam surah Ali Imran ayat 185 bermaksud:

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
Umur kita semakin pendek, masa yang tinggal tidak banyak, tetapi kita masih leka dan lupa. Kematian seseorang sepatutnya boleh menyedarkan kita dari lena yang panjang. Manusia hanya ada dua kumpulan saat kematiannya. 
Kumpulan yang pertama adalah mereka yang tidak bimbang dengan hari akhirat kerana amal baiknya dan tidak sedih dengan apa yang bakal ditinggalkannya daripada dunia serta ahli keluarganya. 
FirmanNya dalam surah Fussilat ayat 30 yang bermaksud:
Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa. Janganlah kamu bimbang dan janganlah kamu berdukacita. Dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.

Kumpulan yang kedua pula adalah mereka yang kufur dan melakukan kezaliman. 
Firman Allah SWT dalam surah al-An’am ayat 93 bermaksud:
Dan sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dalam penderitaan sakratu al-maut, sedang malaikat-malaikat pula menghulurkan tangan mereka (memukul dan menyeksa orang-orang itu) sambil berkata (dengan menengking): Keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh kamu sendiri); pada hari ini kamu dibalas dengan azab seksa yang menghina (kamu) sehina-hinanya, disebabkan apa yang telah kamu katakan terhadap Allah dengan sesuatu yang tidak benar, dan kamu pula sombong takabbur akan ayat-ayat keteranganNya.

 kredit kpd:-
http://hjanhar.blogspot.com/2011/11/cukuplah-mati-sebagai-peringatan.html

Menilai di tahap mana keikhlasan pada diri anda.

Surah Al-Hijr : Ayat 39-40;

Maksudnya: Iblis berkata "Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka, dan aku akan menyesatkan semuanya" (39). "kecuali hamba-hambamu yang terpilih diantara mereka" (40).

Ayat Surah Al-Hijr ini, jelas membuktikan, bahawa iblis-iblis dan syaiton-syaiton ini akan terus berusaha utk menghancurkan serta menyesatkan keturunan anak-anak Adam.

Oleh itu, dua janji utama Iblis ialah:
1-Iblis akan menjadikan sesuatu kejahatan dan juga maksiat itu sebagai suatu perkara yang disukai oleh umat Islam, apabila sudah berlaku demikian, maka berjayalah iblis ini melaksanakan tugasannya itu...

2-Iblis akan cuba menyesatkan semua umat Islam, supaya berpaling daripada Agama Islam, oleh sebab itu banyak gejala-gejala syirik yg menyebabkan gugurnya aqidah seseorang MUSLIM itu, kerana dosa syirik itu taidak akan diampun oleh Allah s.w.t

oleh turunnya ayat yg ke-40 utk memaklumkan ada penyelamatnya iaitu:-

hamba-hambanya yg terpilih iaitu hambaNYA yg ikhlas, ingin saya kongsikan berkenaan tentang sifat Ikhlas.

Dimana ada beberapa tingkatan Ikhlas

1) Ikhlas orang awam
-Penjelasannya: orang ni melakukan sesuatu perkara tetapi ada niat utk dipuji dan sebagainya.

2) Ikhlas orang Mujahadah
-Penjelasannya: orang ini melakukan sesuatu perkara semata-mata kerana pahala seperti, mengerjakan puasa, solat berjemaah, dan lain-lain

3) Ikhlas orang berilmu
-Penjelasannya: orang ini melakukan sesuatu perkara semata-mata pada kelebihan pada sesuatu ibadah seperti, solat dhuha, solat tahajud, dan lain-lain

4) Ikhlas orang yang istimewa
-Penjelasannya: orang ini melakukan sesuatu perkara kerana takutkan Azab Allah s.w.t, seperti meninggalkan perbuatan mengumpat, menyakiti hati jiran dan lain-lain

5) Ikhlas orang yang teristimewa
-Penjelasannya: orang ini melakukan sesuatu perkara dengan mengharapkan redha Allah s.w.t. iaitu melaksanakan sesuatu ibadah dan lain-lain keran Allah s.w.t semata-mata...

Oleh itu sebagai muhasabah diri, dimana tahap ikhlas kita ini....

tepuk dada, tanya iman masing-masing...

Wallhua'lam...






Rebutlah keistimewaan 10 hari pertama Zulhijjah


Pada bulan Zulhijjah, terdapat padanya satu ibadah yang sangat besar pahalanya di sisi ALLAH `Azza wa Jalla, iaitu ibadah mengerjakan haji bagi sesiapa yang mampu.  Ia melengkapkan rukun ISLAM pada diri seseorang Muslim.

Disebut di dalam hadith bahawa ganjaran yang menanti bagi jemaah haji yang memperolehi haji yang mabrur ialah Syurga. Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:

“Satu umrah sampai umrah berikutnya adalah kafarat (penebus) dosa-dosa yang terjadi di antara kedua umrah itu.  Dan haji yang mabrur tiada balasannya kecuali Syurga” (HR al-Bukhari & Muslim)

Bagi ummat ISLAM yang tidak mempunyai kesempatan untuk mengerjakan ibadah haji, ALLAH `Azza wa Jalla tetap menyediakan keistimewaan yang besar untuk direbut pada 10 hari pertama bulan Zulhijjah.

Apakah amalan-amalan itu?

1.  Memperbanyakkan amalan kebaikan dan ibadah sunnat sepanjang 10 hari pertama pada bulan Zulhijjah.

Dari Ibnu `Abbas radhiAllahu `anhu bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:

“Tidak ada hari yang amal soleh padanya lebih di kasihi ALLAH selain dari hari-hari yang sepuluh ini (pada bulan Zulhijjah).”

Para sahabat bertanya: “Walaupun berjihad di jalan Allah?”

Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:  “Walaupun berjihad di jalan ALLAH, kecuali lelaki yang keluar berjihad membawa diri serta hartanya dan tidak kembali lagi selepas itu(syahid).” (HR al-Bukhari)

2.  Puasa pada hari `Arafah iaitu pada 9 Zulhijjah

Dari Abu Qatadah radhiAllahu `anhu berkata, Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam pernah ditanya tentang puasa hari `Arafah, kemudian Baginda menjawab:

“Puasa itu dapat menebus dosa setahun yang telah berlalu dan setahun akan datang.” (HR Muslim)

3.  Solat `Eidul-Adha Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:

“Sesungguhnya ALLAH telah menggantikan dua hari istimewa kalian itu dengan dua hari yang lebih istimewa daripadanya, iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha”
-  Hadith riwayat Abu Daud:  1134, al-Albani mensahihkannya di dalam as-Silsilah as-Sahihah: 2021.

“Sesungguhnya sebaik-baik hari di sisi ALLAH adalah Hari Raya Aidiladha.”
 -  Hadith riwayat Abu Daud:  1765, al-Albani mensahihkannya di dalam Sahih Abu Daud.

4.  Menyembelih haiwan korban selepas Solat `Eidul-Adha.

Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:

“Amalan anak Adam pada Hari Raya Haji yang sangat disukai ALLAH ialah menyembelih korban.  Sesungguhnya ia akan datang pada Hari Kiamat dengan tanduk, kuku dan bulu-bulunya.  Sesungguhnya ALLAH akan menerima penyembelihan korban itu sebelum darahnya tumpah ke bumi.  Maka, kamu hendaklah ikhlaskan diri semasa melakukan korban itu.” -  Ibn Majah:  3117 dan at-Tirmizi:  1412

Begitulah di antara beberapa amalan yang wajar menjadi rebutan buat kita ummat ISLAM dalam menambah bekalan menuju Hari Akhirat.
Semoga dengan adanya peringatan ini menjadikan kita di kalangan insan yang beruntung dalam mengambil faedah 10 hari-hari terawal bulan Zulhijjah.

WALLAHU A`LAM.

Selasa, 1 November 2011

Surah Al-Baqarah ayat:286

Surah Al-Baqarah ayat:286

"Tidak memberati oleh Allah akan seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya."


Merujuk kepada ayat diatas, dimana Allah s.w.t telah menetapkan Qada' dan Qadar pada setiap hambaNYA, dimana sejak azali lagi ketika rohnya berjanji setia, semasa hendak ditiupkan roh kedalam jasadnya, kemudian dilahirkan sebagai seorang bayi.

Dimana ditetapkan tiga perkara iaitu,
1-Ajal Mautnya
2-Rezekinya
3-Jodoh pertemuannya

Oleh itu, janganlah ada dikalangan seseorang muslim itu, menyalahkan taqdirnya semata-mata. Perlu adanya muhasabah diri kerana setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya yang tersendiri.

Dimana dalam firman Allah Azza Wajalla :





Selasa, 6 September 2011

Surah Al Hajj (Proses kejadian manusia)


Surah Al-Hajj Ayat:5

"Wahai manusia jika kamu meragukan hari kebangkitan, maka sesungguhnya kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitis mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar kami jelaskan kepada kamu; dan kami tetapkan dalam rahim menurut kehendak Kami sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, (kemudian beransur-ansur) kamu sampai kepada usia dewasa, dan di antara kamu ada diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dikembalikan sampai usia sangat tua, sehingga dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air (hujan)di atasnya, hiduplah bumi itu menjadi subur dan menumbuhkan berbagai jenis pasangan tetumbuhan yang indah"

Jika kita memahami isi kandung al-Quran, pasti kita akan memuji Allah s.w.t selalu dan setiap masa. Oleh yang demikian, lihatlah faktor kejadian juga menunjukkan kekuasaan Allah s.w.t kepada hambanya yang bergelar manusia.

Sampai bila kita ini nak menyombong di atas muka bumi ini, bahkan mati nya kita ini akan ditanam didalam tanah jua, iaitu kembali ke tempat asal kita iaitu tanah. Justeru, muhasabah diri kita, apakah tujuan hidup kita diatas muka bumi ini, kebanyakkan yang mereka ini, masih lg tidak menyedari asal dan tujuan hidup mereka ini.

Semakin lama usia kita semakin dekat ajal kita dalam menghadapi maut. Orang yang bertaqwa akan sentiasa bersedia dengan amalnya bagi menghadapi hari kematiannya.

to be continue...


Ahad, 4 September 2011

Surah Al-Kha'fi

Surah Al-Kha'fi, Ayat: 46
"Harta dan anak-anak adalah perhiasan dunia tetapi amal kebajikan yang terus-menerus adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan"
1-Jika diperlihatkan keadaan sekarang, setiap daripada kita memiliki harta, oleh sebab itu Quran mengatakan harta terlebih dahulu kemudian di ikuti anak.
2-Nak digambarkan di sini, semua orang mampunyai harta, tak kira banyak ataupun sedikit, dengan harta yang kita ada, ianya bolehlah disalurkan kepada sesiapa yang berkenaan bagi tujuan membantu kehidupannya.
3-Harta kini boleh dikeluarkan mengikut syariat yang telah ditetapkan oleh Islam, iaitu dengan berzakat. Apabila berzakat, ianya dapat membersihkan harta kita.
4-Dan antara kategori-kategori orang yang layak menerima zakat ada peringkat-peringkatnya:-

1. Fakir: orang yang tidak ada harta yang cukup untuk memenuhi keperluan makanan, pakaian dan tempat tinggal. Seperti orang yang memerlukan sepuluh ringgit tetapi dia hanya memiliki 3 ringgit sahaja.

2. Miskin: Orang yang hanya memiliki sesuatu untuk keperluan dirinya akan tetapi ianya tidak mencukupi, seperti seorang yang memerlukan 10 ringgit tetapi dia hanya memiliki 8 ringgit sahaja.

3. Amil-Amil yang menguruskannya: iaitulah pegawai-pegawai yang membantu pemerintah mengutip dan mengagihkan zakat.

4. Muallaf yang dijinakkan hatinya: Mereka orang yang baharu memeluk islam yang dijangka dengan memberikan zakat kepada mereka akan menguatkan lagi islam mereka.

5. Hamba-hamba yang hendak memerdekakan diri: iaitu hamba mukatab (المكاتب) yang telah berakad dengan tuan yang memeliki mereka untuk membayar secara ansuran. Dia menjadi merdeka apabila selesai melangsaikan bayaran tersebut. Maka zakat diberi kepada golongan hamba ini apabila mereka tidak mampu menjelaskan ansuran tersebut.

6. Orang-orang yang berhutang: Akan dijelaskan pada jawapan berikutnya.

7. Orang-orang yang berada pada fisabilillah: Akan dijelaskan pada jawapan berikutnya.

8. Ibnu Sabil: Orang yang terputus bekalan dalam musafir yang diharuskan. Inilah 8 golongan yang berhak menerima zakat. Jika saudara termasuk di dalam salah satu golongan di atas maka saudara layak menerima zakat, jika tidak serahkanlah zakat tersebut kepada golongan yang layak. (Sila rujuk al-Fiqh al-Manhaji. Jld 1, ms 320-322)

5-Jika dilihat makna surah al-Kha'fi itu, anak juga merupakan perhiasan dunia. Dimana anak ini adalah anugerah Allah Azza Wajalla. Oleh itu, perhiasilah anak-anak anda dengan didikan agama yang sempurna, tanpa ada didikan yang sempurna, kelak ianya pasti jauh dari agama.
6-Dan seterusnya Quran mengatakan, amal kebajikan yang terus menerus adalah lebih baik. Dimana yang dimaksudkan iaitu "Istiqamah" ketetapan atau keberlangsungan dalam melaksanakan sesuatu perkara yang baik. Nabi bersabda: buatlah suatu amalan itu dengan berterusan walaupun sedikit"
7-Sebagai contoh: jika kita laksanakan solat dhuha pagi tu, jika tak larat nak buat sampai 12 Rakaat, buat dua rakaat pun dah memadai, asalkan dibuat setiap hari...

Sabtu, 20 Ogos 2011

Surah Al-A'raf


Surah Al-A'raf, Ayat 179:-

Bermaksud: "Dan sungguh, akan kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lengah"

Perhatikan serta perhalusi maksud sama ada maksud yang tersurat ataupun yang tersirat, dimana kita sebagai hamba Allah s.w.t, hendaklah menggunakan 5 pancaindera yang Allah anugerahkan kepada kita ini, supaya bersyukur lantas menggunakannya kearah jalan-jalan yang diredhaiNYA.

Justeru kita sebagai orang Islam, atau orang Muslim hendaklah menyedari akannya, yang kita ini dianugerahi pelbagai nikmat, dan nikmat yang terbesar bagi kita iaitu nikmat IMAN dan nikmat ISLAM.

Oleh itu, sejauh manakah kita memanfaatkan pancaindera dan anggotra badan kita dalam melaksanakan kerja-kerja Islam???

Mungkin diakhirat kelak, Allah Azza Wa Jalla akan bertanya, semasa kamu hidup dimuka bumi itu, apakah kerja-kerja Islam yang engkau telah laksanakan??? apa kita nak jawab di depan Allah s.w.t???

Maka dengan itu, amat sia-sialah kehidupannya dimuka bumi tersebut selagi ianya tidak melaksanakan kerja-kerja Islam, nak kata kerja-kerja Islam ini, bukan sekadar berdakwah sahaja, kita menginfaq kan harta pada jalan Allah s.w.t pun itu satu kerja-kerja Islam.

Oleh itu tanyalah pada diri masing-maisng adakah aku telah melaksanakan kerja-kerja Islam pada hari ini???

Wallahua'lam...

Khamis, 28 Julai 2011

Ramadhan Karim(Peringatan buat diri)...



Kini sampai lah ke penghujung Sya'ban, dan beberapa hari lagi akan tibanya Bulan Ramadhan yang mulia ini, semoga dengan kedatangannya kita mampu untuk mengubah segala amal perbuatan diri ini kearah perkara-perkara yang ma'ruf.



Sehubungan dengan itu, marilah kita sama muhasabah diri bersama, sepanjang bulan Rejab dan Sya'ban ini adakah sudah mencukupi amalan yang kita lakukan. oleh yang demikaian tepuk dada tanya iamn masing-masing...



Ternyata, didunia ini kita perlu menjaga dua hubungan:-



1: Hubungan kita dengan Allah s.w.t

Apakah yang dimaksudkan dengan hubungan ini, seharusnya kita sekarang ini dalam kategori basic iaitu diperingkat beriman, diman kita perlu upgrade keimanan kita kepada sifat TAQWA iaitu yang ditafsirkan dalam Al-Quran Surah Al-Bawarah ayat dua; "Taqwa ertinya memelihara atau melindungkan diri dari sesuatu yang ditakuti atau dibimbangkan, bertaqwa kepada Allah ialah memelihara diri dari sesuatu yang membawa kepada siksa dan kemurkaan Allah dengan menjalankan undang-undang peraturan serta hukum-hukum perintahNYA".



2:Hubungan sesama manusia


Apabila kita melakukan kesalahan sesama manusia wajib untuk kita memohon kemaafan dari nya, kerana dosa kita tidak akan diampunkan Allah selagi kita masih berdosa dengan sesama manusia. Oleh sebab itu, Islam menitik beratkan hubungan sesama manusia, dengan jiran yang 40 kiri, kanan, depan, belakang, atas dan bawah.



Bagaimana diri anda?





Rabu, 6 Julai 2011

Nikmat Taubat yang selama ini terlepas pandang...


Salam mujahadah buat pembaca blog ini...

Sekadar perkongsian, seharian hari ini ku ke Klinik Batu Pahat, selepas tu ke Hospital Batu Pahat pula, pada awalnya ku merancang utk membaca buku Haraki semasa menunggu giliran untuk bertemu dengan doktor, tapi malangnya ku tertinggal pula buku harakinya dirumah.

Tepat jam 10:23 pagi ku tiba di Klinik Batu Pahat, dimana disitu ku hampir menunggu satu jam lebih kerana ramai pesakit-pesakit yang hendak bertemu dengan doktor.

Tiba jam 11 pagi lebih, maka tibalah giliranku bertemu dengan doktor. Maka di buat pemeriksaan keatas ku... sehinggalah ku harus bertemu doktor Pakar bagi masalah kesihatan yg ku alami ini.

Setelah mengambil ubat, ku terus ke Hospital Batu Pahat untuk mendapatkan rawatan susulan.
Setibanya disana jam menunjukkan jam 12.15 tghari. Waktu itu, untuk menunggu mungkin mengambil masa 2 jam... huhu memang agak menguji kesabaran...

Lantas ku pun keluar untuk mencari risalah atau bahan bacaan dikedai-kedai yg berhampiran. Setibanya di kedai tersebut, ku terus terjah ke arah buku-buku yg terdapat disitu.

Ku pun membelek satu persatu buku disitu yang mana akan menjadi pilihan hati ku. Setelah hampir 15 minit, ku terjumpa satu buku iaitu "TAUBAT SEBELUM MAUT". Setelah meneliti, ku pun terus membayarnya dengan harga RM 8 sahaja.

Ku pen terus berjalan kembali ke pusat rawatan ku, sambil menunggu ku terus membaca buku tersebut, alhamdulillah, ada lah input-input jika nak bagi ceramah dimana-mana masjid nanti...

Dimana setiap Insan yg hidup didunia ini, pasti akan terlepas pandang akan soal TAUBAT, taubat juga merupakan satu nikmat yang Allah Azza Wa Jalla kurniakan kepada hambanya yang beriman dan beramal soleh selagi mereka tidak mensyirikkan Allah s.w.t.

Oleh itu, kita hendaklah sentiasa mengingatkan diri kita akan dosa-dosa yg pernah kita lakukan dahulu, dengan itu kita akan melaksanakan taubat dengan penuh keinsafan. Dimana ada syarat-syarat taubat yg perlu setiap individu itu mengetahui iaitu:-

1: Menyesal di atas segala kesalahan dan dosa yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh.
2: Meninggalkan sepenuhnya perbuatan jahat yang dilakukan
3: Berjanji serta berazam tidak akan mengulangi segala kesalahan yang dilakukan.

Maka dengan ini, mudah-mudahan taubat kita akan diterima Allah s.w.t

Dimana ada dua keadaan taubat hambanya yang tidak diterima iaitu:

1: Semasa nyawanya sudah sampai di kerongkong.
2: Apabila matahari terbit sebelah Barat.

Akhir kata, penuhilah hidup ini dengan istigfar kepada Allah, sedang nabi Muhammad s.a.w pun beristigfar kepada Allah s.w.t.

Semoga mendapat manfaat bersama, Wallahua'lam....

Jumaat, 17 Jun 2011

BENIH-BENIH MUNAFIQ...


Salam alaik diucapkan, semoga anda dirahmati Allah s.w.t...

Dalam kehidupan ini, kita diibaratkan sebuah bahtera yang mengendalikan nakhoda/bahtera,
dimana setiap insan hendak meluruskan pergerakkan atau perjalanannya, ada kala dan masanya bahtera itu terpaksa juga membelok atas sebab ada halangan dihadapan yang menanti tersebut.

Oleh itu, terdapat juga pada diri kita, dimana disaat orang lain yang masih tidur, dikala subuh yang dihujani, (Allah menguji hambanya adakah ianya kuat utk menempuhi ujian tersebut???)
Tepuk dada Bertanyalah kepada IMAN anda yer...

Orang yang kuat imannya pasti akan bangkit bagi melawan hawa nafsunya, kerana insan ini hanya takut kepada Allah s.w.t sahaja, tiada yang layak disembah melainkannya, dan juga diiringi dua malaikat yang bersamanya bagi mencatat amalan yg dilakukannya sama ada baik atau pun buruk.

Jika sesorang insan itu takut pada Allah s.w.t, pasti ianya tiadak akan melakukan dosa-dosa besar. Antara tanda-tanda dimana ada BENIH-BENIH MUNAFIQ dalam diri itu ialah

1: Mereka yang tidak melaksanakan SOLAT SUBUH, dimana orang munafiq ini payah utk melaksanakan solat subuh, maklumlah waktu awal pagi...

2: Mereka yang sukar utk melaksanakanSOLAT ISYA' berjemaah, kerana diwaktu ini juga ada manusia yang lali dalam mengingati Allah s.w.t

Semoga diri kita ini dijauhkan Benih-Benih Munafiq ini, Insaya'Allah pada blog yang akan datang kita akan sentuh pasal ciri-ciri munafiq.

Firman Allah SWT dalam surah at-Taubah ayat 67 :

Ertinya : Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama Dengan setengahnya Yang lain; mereka masing-masing menyuruh Dengan perbuatan Yang jahat, dan melarang dari perbuatan Yang baik, dan mereka pula menggenggam tangannya (bakhil kedekut). mereka telah melupakan (tidak menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu, merekalah orang-orang Yang fasik.

Wallahu'alm...

Selasa, 7 Jun 2011

صيام رجب

س: سمعتكم تتحدثون يوما عن شهر رجب، وقلتم بأنه لم يرد فيه حديث يصح عن النبي صلى الله عليه وسلم، فما حكم صيام رجب، وهل هو من السنة أم هو بدعة؟

ج : لم نتعرض لصيام رجب في الحديث الذي سمعه الأخ منا، وإنما قلت فيه بأنه من الأشهر الحرم، والصيام في الأشهر الحرم مقبول ومستحب، على كل حال. ولكن لم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه صام شهرا كله، سوى رمضان. وكان أكثر ما يصوم في شهر شعبان، ولكن لم يكن يصومه كله، وهذه هي السنة النبوية في ذلك… فإنه كان يصوم ويفطر في سائر الشهور، وكما ورد "كان يصوم حتى نقول لا يفطر، ويفطر حتى نقول لا يصوم" فما يفعله بعض الناس من صيام رجب كله، كما كنا نرى ذلك في الأرياف من قبل، فقد رأيت بعض الناس يصوم رجب وشعبان ورمضان والأيام الستة من شوال، ويسمونها "الأيام البيض" وبعد ذلك يفطر، ويكون عيده في اليوم الثامن من شوال… وتكون حصيلة صيامه هذه الشهور الثلاثة والأيام الستة المتواصلة، لا يفطر إلا يوم العيد. وهذا لم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم ولا عن الصحابة ولا عن السلف الصالح. فالأولى صيام أيام وإفطار أيام، لا التتابع في الصيام.

وكل خير في اتباع من سلف

وكل شر في ابتداع من خلف

فمن أراد الاتباع، وأراد الثواب الكامل، فليتبع النبي صلى الله عليه وسلم، ولا يصم رجب كله ولا شعبان كله. فهذا هو الأولى. وبالله التوفيق.

شهر رجب

شهر رجب

س: كثيرا ما نسمع من خطباء الجمعة -وخاصة في أول شهر رجب- أحاديث يروونها في فضل هذا الشهر، وفي الثواب العظيم الذي يعده الله لمن يصوم ولو يوما واحدا من هذا الشهر.. ومن هذه الأحاديث "رجب شهر الله، وشعبان شهري، ورمضان شهر أمتي".

فما رأيكم في هذه الأحاديث؟ وهل يصح فيها شيء يعتد به؟

وما حكم من يروي للناس أحاديث مكذوبة ينسبها للنبي صلى الله عليه وسلم؟

ج : لم يصح في شهر رجب شيء، إلا أنه من الأشهر الحرم، التي ذكرها الله في كتابه (منها أربعة حرم) وهي: رجب وذو القعدة وذو الحجة والمحرم.. وهي أشهر مفضلة..

ولم يرد حديث صحيح يخص رجب بالفضل، إلا حديث حسن: أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصوم أكثر ما يصوم في شعبان، فلما سئل عن ذلك قال: أنه شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان. فهذا الحديث يفهم منه أن رجب له فضل أما حديث "رجب شهر الله، وشعبان شهري، ورمضان شهر أمتي" فهو حديث منكر وضعيف جدا بل قال كثير من العلماء إنه موضوع.. يعني أنه مكذوب، فليس له قيمة من الناحية العلمية ولا من الناحية الدينية.

وكذلك الأحاديث الأخرى التي رويت في فضيلة شهر رجب بأن من صلى كذا فله كذا ومن استغفر مرة فله الأجر كذا.. هذه كلها مبالغات، وكلها مكذوبة.

ومن علامات كذب هذه الأحاديث ما تشتمل عليه من المبالغات والتهويلات.. وقد قال العلماء: إن الوعد بالثواب العظيم على أمر تافه، أو الوعيد بالعذاب الشديد على ذنب صغير، يدل على أن الحديث مكذوب.

كما يقولون مثلا على لسان النبي صلى الله عليه وسلم: "لقمة في بطن جائع خير من بناء ألف جامع" هذا حديث يحمل كذبه في نفسه.. لأنه من غير المعقول أن اللقمة في بطن الجائع ثوابها أعظم من الثواب المترتب على بناء ألف جامع.

والأحاديث التي وردت في فضل رجب من هذا النوع… وعلى العلماء أن ينبهوا على مثل هذه الأحاديث الموضوعة والمكذوبة ويحذروا الناس منها.. فقد جاء أنه "من حدث بحديث يرى أنه كذب فهو أحد الكاذبين" ولكن قد لا يعلم أن ما يرويه من الأحاديث الموضوعة، فهذا يجب أن يعلم، ويعرف الأحاديث من مصادرها.. فهناك كتب الحديث المعتمدة، وهناك كتب خاصة في الإعلام بالأحاديث الضعيفة والموضوعة مثل "المقاصد الحسنة" للسخاوي، "تمييز الطيب من الخبيث لما يدور على ألسنة الناس من الحديث" لابن الديبع، "كشف الخفا والإلباس فيما اشتهر من الأحاديث على ألسنة الناس" للعجلوني… وهناك كتب كثيرة.. ينبغي أن يعرفها الخطباء.. ويكونوا على إلمام بها، حتى لا يرووا حديثا إلا إذا كان موثوقا به، فإنه من الآفات التي دخلت ثقافتنا الإسلامية هذه الأحاديث الموضوعة والمدسوسة.. التي روجت في الخطب وفي الكتب وعلى ألسنة الناس، وهي في الحقيقة مكذوبة ودخيلة في الدين.

ولذا ينبغي أن ننقي ونصفي ثقافتنا الإسلامية من هذا النوع من الأحاديث.

وقد وفق الله تعالى من العلماء من عرف الناس الأصيل من الدخيل والمردود من المقبول وعلينا أن نستفيد من ذلك ونتبعهم فيما يبينون لنا من علم… والله ولي التوفيق.

Sabtu, 4 Jun 2011

Rejab kembali lagi.....

Jom perbanyakkan amal ibadat di bulan mulia ni...

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya).”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 3 hari dalam bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke Neraka (panjangnya setahun perjalanan)”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Sesiapa berpuasa 3 hari ada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga)seperti dia berpuasa 3,000 tahun,diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya,70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaikkan ke langit) 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan,70 hajat ketika berlalu di atas titi Sirotolmustaqim.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 4 hari dalam bulan Rejab akan diafiatkan dia daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar, dan daripada fitnah dajal pada hari Kiamat.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 6 hari pada bulan Rejab, keluar dari kubur bercahaya mukanya.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 7 hari dalam bulan Rejab akan ditutup daripadanya 7 pintu Neraka.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 8 hari dalam bulan Rejab akan dibuka baginya 8 pintu Syurga.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu tidak ditolak dia dari masuk Syurga.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 10 hari pada bulan Rejab, dijadikan 2 sayap, terbang seperti kilat diatas titian Sirotolmustaqim pada hari Kiamat.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 10 hari pada bulan Rejab, Allah akan menjadikan baginya hamparan perhentian di titian Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 15 hari pada bulan Rejab adalah sama seperti berpuasa 100,000 tahun.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga,dan akan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah didalam Syurga.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 19 hari pada bulan Rejab akan dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Ibrahim dan Nabi Adam.”

Rasulullah s.a.w. bersabda;
“Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggal daripda umurnya (pembaharuan umur).”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa bulan Rejab, wajib baginya diampunkan dosanya yang lalu, dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal dan terlepas dari dahaga pada hari Kiamat.”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Puasa pada awal Rejab,pertengahan dan akhirnya seperti berpuasa sebulan pahalanya”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebuku roti”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Sesiapa melapangkan kekeruhan, kesusahan dan kepicikan orang Mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus”

Rasullullah s.a.w. bersabda;
“Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah) diampunkan dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah.”

Isnin, 30 Mei 2011

Sekadar Perkongsian(Kuliah Rutin)...

Seperti biasa setiap hari Isnin, di tempat ku ada mengadakan kuliah agama secara rutin setiap minggu...

Yang mana diselangselikan dengan dua orang ustaz sahaja...

Apa yg nak dikongsikan iaitu:-

1-Berkenaan kepentingan ilmu, dimana dalam hadis ada menyebutkan menuntut ilmu adalah wajib kepada orang Islam iaitu lelaki dan perempuan, barangsiapa yg tidak menuntut ilmu maka berdosalah mereka.

-Ada petikan hadis yang lain, dimana "tuntutlah ilmu dari awal buian sehingga ke liang lahad", dimana untuk menuntut ilmu ini tidak mengira usia asalkan ada usaha pada diri mereka sendiri.

-Contohnya:- Ilmu berkenaan solat, perlu dipelajari kerana ianya suatu kemestian dan wajib dilaksanakan solat tersebut secara tertib. Tanpa ilmu, bagaimana solatnya, dari segi pembacaan al-fatehah nya, yg mana apabila salah membacanya maka TIDAK SAH solatnya.


2-Bagaimana yg dikatakan orang beriman itu mengenal Allah:-

-Beriman kepada Allah iaitu dengan melaksanakan segala suruhanNya dan meninggalkan laranganNya, maka dengan ini kita sebagai org yg beriman hendaklah meninggalkan daripada melakukan perkara-perkara maksiat.

-Beriman kepada Rasul iaitu dengan mengikuti segala sunnahnya, dimana terpadat kategeri sunnah yg kita harus tahu iaitu:
a) Sunnah Wajib
b) Sunnah Sunat
c) Sunnah Haram

-Beriman kepada Malaikat iaitu dengan mengetahui dan mengenal malaikat-malaikat, dari segi istilah dan bahasa.

-Beriman kepada Quran iaitu dengan:
a) Yakin akan setiap ayat yang dinyatakan dalam al-Quran
b) Berikrar dengan lidah iaitu kita membaca al-Quran beserta maksud dan tafsiranya sekali
c) Beramal dengan setiap perkara yang terkandung didalamNya.

Dimana terdapat tiga golongan iaitu:
1) Kafir iaitu menolak segala hukum yg ada didalam al-Quran
2) Fasik dan Munafik iaitu mereka yang membacanya tetapi mereka tidak mengikuti apa yang dipanduka oleh al-Quran
3) Islam yang beriman iaitu mereka ini yang membacaNya dan melaksanakan segala perkara yang terkandung didalam al-Quran...

Jadi dimanakah tahap anda dalam beriman kepada al-Quran???

Wallahua'lam...

Ahad, 29 Mei 2011

Bahtera Penyelamat...


Bahtera Penyelamat???

Ini adalah tajuk sebuah buku karangan Fathi Yakan, terbitan Dewan Pustaka Fajar.

Yang mana perlu ada pada diri bagi menjalani kehidupan sebagai seorang pendakwah...

Sebagai Dai'e dimuka Bumi Allah ini:-

Fathi Yakan telah menerangkan yang mana Orang Mukmin sentiasa di ambang Lima(5) dugaan yang susah...

Pertama: Mukmin yang dengki padanya,

Kedua: Munafiq yang benci kepadanya,

Ketiga: Kafir yang memeranginya,

Keempat: Syaitan yang menyesatkannya,

Kelima: Nafsu yang sering bertarung untuk mengalahkannya...

Dalam Hadith, Rasulullah S.A.W, telah menghuraikan tentang fitnah dan kesusahan yang sewaktu-waktu boleh menimpa para Dai'e: diman supaya mereka dapat berhati-hati dan bersiap sedia.

Maka dengan itu, mereka hendaklah menyiapkan bekalan yang cukup, kiranya yang demikian, mereka dapat mengatasi segala halangan dan rintangan dengan selamat...

insya'Allah...

Jumaat, 29 April 2011

Agama dan Politik (Ad-Din wa As-Siasah)





Selepas kuliah Bicara Ad-Din, subuh tadi, ku menanti sebuah kuliah iaitu pengupasan bagi sebuah buku Agama dan Politik hasil tulisan dari tokoh Islam Ihkwanul Muslimun, iaitu Prof.Dr. Yusuf al Qaradhawy.




Disitu membincangkan kepentingan politik yg harus dibawa bersama Islam, yang sumber Hujah yg kuat iaitu semasa kewafatan Nabi Muhammad S.A.W, dari pihak Ansor berkumpul serta diikuti oleh Abu Bakar as-Siddiq bagi membicarakan siapakah yang akan menggantikan tempat Rasullullah S.A.W sebagai Khilafah Islam(pemimpin), dan pada masa yang sama Saiidina Ali pula menguruskan jenazah Baginda Nabi Muhammad S.A.W

Maka disitulah letaknya kepentingan As-Siasah dalam suatu pentadbiran, dengan berhujah nya, al-Quran juga perlu dijadikan sumber rujukan bagi sebuah pemerintahan, dan tak dilupakan juga hadis Nabi S.A.W


Terdapat tiga(3) sistem politik yang ada didunia ini, iaitu,
Pertama, Demokrasi
Kedua, Komunis
Ketiga, Islam


.

Dan jika dilihat situasi di Malaysia, ianya melaksanakan sistem pemerintahan demokrasi tetapi bercampur dengan sistem liberal. apakah ini?


"Wawasan Ideal dan Menyanggah Kekeliruan pemikiran Sekular-Liberal"

Jumaat, 25 Mac 2011

Alhamdulillah Selesai satu program...;)


Sebagai Pengarah program KOIR AMAL 2011 ni, byk juga perkara-perkara yg ku kena rush sewaktu sebelumnya program dan juga diwaktu akhir-akhir program, kerana bagi memastikan program ini berjalan dengan lancar...

Yg mana sebulan juga, pelajar kelab ku diberi waktu utk menghafal bahasa isyarat, yg mana ada waktu-waktu tertentu yg menyebabkan ku clash dgn program wasilah...

dan kini tamat lah sudah program amal tersebut, yg mana segala hasil jualan kupon akan disumbangkan sepenuhnya kepada sekolah anak-anak pekak dan bisu yg mana ada segelintir daripadanya ditinggalkan ibu bapanya...

pada akhir rehearsal semalam tepat jam 4.10pm kami bermula berraptai penuh, dan berakhir 5.45pm, dan diasmping membuat persediaan awal bagi mengadakan persembahan pada malam nya,

dan penantian ku berakhir pada jam 722pm, apabila kehadiran adik-adik dari sekolah pendidikan khas selangor disambut lembut oleh tangan ku, ku begitu terpesona dengan gelagat adik-adik,

seterusanya ku terus membawa mereka ke surau bagi menunaikan solat maghrib terlebih dahulu sebelum program bermula...

setelah selesai solat, kami pun bergegas ke pusat persalinan pakaian utk adik-adik ini. dan bermula jam 822pm pengerusi majlis siap memberi kata-kata aluan dan dimulakan dengan persembahan yg pertama dari group sekelas ku jua...

dengan lagunya baik-baik sayang dan gemuruh jiwa, hasil persembahan mereka amat dikagumi penonton, ini kerana bahasa isyarat yang dipamerkan hanya dengan menggunakan jari dan tangan sahaja...

begitulah keadaan seterusnya hingga ke akhir group yg akan mempersembahkan isyarat tangannya...

Isnin, 14 Mac 2011

Cuba Cari Jalan!!!

Lontaran dalam hatiku sering berbicara, mengapa masa ini sering kali disia-siakan dengan begitu sahaja, bak kata ibuku, yg mana masa ini tidak akan berulang balik, oleh itu perlunya bijak dalam mengurus masa, lebih-lebih lg sebagai seorang pelajar disamping juga sebagai Dai'e illallah...

Justeru saya sendiri sering mengingatkan petua yg disampaikan oleh ustaz kami ketika di madrasah Nuqaba, yang mana kita sebagai ahli gerakan perlu faham akan fungsi dan setiap tugas kita akan dilaksanakan, lebih-lebih lagi diri ini sebagai seorang pemimpin...

Yang mana ustaz mengingatkan yang kita ini,"perlu cari Jalan, janganlah kita mencari Alasan..."

Terdetik dihatiku, yg mana kita kenalah muhasabah diri kita sebagai ahli gerakan...

Tanpa kita siapalah yang akan menggerakkan gerak kerja Islam ini...

Banyak disebutkan perkara-perkara berkenaan masa ini, contohnya(ringkas):-
1-Didalam Al-Quran Surah Al-Asr(Demi Masa)
2-Dalam Sabda Nabi Muhammad s.a.w berkenaan Lima perkara sebelum datangnya lima perkara.
3-Didalam buku haraki juga ada diperingatkan berkenaan dengan masa iaitu tajuknya Detik-detik masa dalam kehidupan Muslim(Pengurusan masa menurut Islam) hasil tulisan dari Dr.Yusuf Al-Qardawi
dll...

Oleh itu, tak ada sebab kenapa kita tidak dapat menguruskan masa ini dengan sebaik-baiknya kerana banyak panduan yg boleh kita ikuti dan pelajari berkenaan dengan pengurusan MASA....

Jadi pesanan saya buat sahabat-sahabat disana "Bersama-samalah kita mencari Jalan dan jangan lah kita mencari Alasan"

Wallahu'alam...

Sabtu, 12 Mac 2011

Sajian ku khas buat Sahabat-sahabat...

Resepi roti tembok, iaitu roti kegemaranku selepas roti canai...

Sediakan ramuan seperti berikut:-

1-Minyak Sapi
2-Garam
3-Air suam
4-Tepung

Cara-caranya:-

1-Gaulkan garam dengan tepung,
2-Cairkan minyak sapi,
3-Masukkan tepung,
4-Gaulkantepung dengan minyak sapi,
5-Sehingga rata masukkan air suam,
6-Gaulkan samapai menjadi doh,
7-Leperkan,
8-Goreng...

*jika tiada minyak sapi, boleh guna majerin dan yang seumpama dengannya...

Selamat mencuba...;)

Khamis, 10 Mac 2011

dunia fantasi akan menjadi realiti?...

Bermulanya satu perjalanan yang ku alami pada suatu ketika, dimana ketika itu ku oergi seorang diri ke tempat yg ingin ku tujui, apabila ku tiba disana, diri ku merasa tidak sedap badan....

lalu ku terus bergegas pulang dengan menaiki sebuah bus yg tiada berpenghuni didalamnya, memang agak aneh juga dibuatnya...

ketika dalam perjalanan pulang, ku dapat merasakan bahawa pemandu bus tersebut mempunyai niat jahat, agaknyalah dalam diriku ini...

hampir 20 minit ku dalam bus tersebut, dan tiba suatu selokoh itu pemandu itu terus mengambil selekoh yg lain, dan kini baru menyedari diriku diperangkap...

ketika itu, ku hanya dapat mendengar driver bus itu tergelak sendirian sahaja, ku tidak mengetahui dimana dia akan membawaku...

dan pecutan semakin laju, dan menyebabkan bus itu terbabas, lantas ku bertidak utk terjun dari bus tersebut sbl bus itu terbabas...

pada ketika itu, setelah ku terjun dari bus, akibatnya badan ku terasa sakit dan juga pening...

tiba-tiba datang 4 hingga 5 orang lelaki yang tak ku kenali, dia mengepong diriku, ku cuba utk mengelak tapi ku tidak berdaya pada awalnya...

lantas salah seorang dari pada 5 orang itu mengeluarkan picagari bagi menyucuk pada badan ku, ku hanya membiarkan sahaja dia menyucuk pada lengan kiri ku..

kesan pada awalnya, ku berasa agak pening, dan ku cuba utk melarikan diri, dan ku terlepas dari perangkap mereka...

ku cuba mencari jalan keluar dari bangunan tersebut, dalam ketakutan itu, ku dapat merasakan jalan keluar hampir tiba...

dalam klimaks ini, hampir 27 minit ku mencari jalan keluar, akhirnya jumpa juga...

lantas ke segera menguatkan diri bagi mengelakkan diriku diapa-apakan di tempat berkenaan..

Wallahua'lam...

Isnin, 21 Februari 2011

kesempatan dalam berpolitik...


Alhamdulillah, tamat jua modul ku utk sem ini, dan diperlihat keadaan sekarang yang menghampiri PRU yg ke-13, jadi dah nampak tanda-tanda politik yg dimainkan diperingkat kampus, lebih-lebih lagi di uitm ini.

Sepintas lalu, dan sekadar makluman buat pembaca blog ini, yang mana setiap agenda kerajaan pasti akan diselitkan dengan beberapa modul khas, dengan tujuan bagi brain wash kepada student, tapi jika dilihat tidak semudah itu utk mereka mengaburi pandangan mahasiswa yang dah celik dengan dunia skrng yer...

jadi nya baru-baru ini, ku telah mengikuti beberapa slot modul yg terdiri daci ceramah dan juga ldk, yg hanya menyentuh pasal politik semata-mata. oleh yg demikian, yang mana terdapat juga ahli j dahulu, yg mana tak memahami konsep SIRRRRRRRRRR, maka ianya dengan sambil lewa akan mempamerkan dirinya akan sifat kebangkangan...

Dan bagi yg memahami, sudah pastinya terdapat pelbagai cara dalam, menngatasinya... sebutlah apa-apa pun, asalkan ianya mampu mengharuginya..

Wallahua'alam, selamat berkempen kepada yg berkempen...

Isnin, 14 Februari 2011

HANTU KAK LIMAH(Setiap sesuatu yg dibuat pasti ada pengajarannya)


Salam maulidurRasul diucapkan buat sahabat-sahabat tercinta...

Selawat keatas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W,
dengan adanya pprogram sedemikian, marilah kita berusaha bagi menggerakkan lidah kita dengan berselawat sebanyak-banyaknya, agar di akhirat kelak dikurniakan shafaat bagi umatNYA, insya'Allah...

berbalik dengan tajuk yg diutarakan seperti diatas, iaitu sesuatu yg dibuat pasti ada pengajarannya, bahasa lain dipanggil story

Pada pandangan saya sendiri, komen cerita bagi Hantu Kak Limah Balik rumah tu, bukan sahaja sebagai komedi juga, tapi ada mesej utama yg nak disampaikan pada penonton sekali.

Pengajaran yg pertama yg dapat disampaikan iaitu, jika kita lihat permulaan ceritanya seorang pengawal keselamatan yg cepat sangat menyangka benda itu adalah hantu!!! padahal ianya menunjukkan suatu constructor sedang membuat pembinaan...

Yang mana filem ini, sedikit sebanyak, menyindir orang melayu, yang sikit-sikit hantu, sikit-sikit hantu kan.. jadinya bila buat sesuatu perkara tu, kenalah ada asas nya....

Jadi bagaimana pula pandangan anda berkenaan dengan cerita ini, adakah sekadar penghibur buat diri anda atau apa-apalah yg bermain difikiran anda, jangan selubungi diri anda dengan misteri....

Wallahua'lam..

Rabu, 2 Februari 2011

Perlunya kuasa dan perlunya bersuara...

alhamdulliah, kini masjid tanah lahirku bergema dengan seruan yg memanggil umatnya bertemu Allah, di rumahNya.

Sekian lama menanti saat ini, akhirnya dimaqbulkan Allah, setelah pengaduan yg di buat di jabatan agama islam johor melalui sistem aduan nya di web site nya tersendiri, akhirnya ada juga tindakan yg dilaksanakan demi kemashalatan penduduk kampung disini...

maklumlah jika tiada jemaah dalam satu waktu tu, tak kan berdosa satu kampung ni kan...

jadinya setelah aduan dibuat, dan datanglah pihak penyelaras masjid bagi memastikan aduan yg dibuat itu bukannya satu fitnah atau khabar angin semata-mata...

dan selepas itu, dimintanya utk ku menyerahkan surat amaran kepada imam berkenaan. maklumlah, kan imam dan bilal dibayar gajinya satu waktu RM3 dan sekarang RM5 per waktu.

jika satu hari dah RM25, jika sebulan darablah dengan 30 yer...

dan sekembalinya ku ke kampung halaman serta memerhatikan keadaan sekeliling dan juga rumah Allah, alhamdulillah ianya kembali diimarahkan dengan begitu baik, walaupun jumlah makmumnya sedikit adalah dalam 4, dan 5 orang utk zuhur dan asar... jika maghrib tu adalah satu saff...

Wallahua'lam...

Firman Allah S.W.T

Mutiara Kata...

Pengamanah Agama:
“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap.
Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi. ”

Salam Ukhwwah...

We Begin With Nature

iklan

iklan