Selasa, 1 November 2011

Surah Al-Baqarah ayat:286

Surah Al-Baqarah ayat:286

"Tidak memberati oleh Allah akan seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya."


Merujuk kepada ayat diatas, dimana Allah s.w.t telah menetapkan Qada' dan Qadar pada setiap hambaNYA, dimana sejak azali lagi ketika rohnya berjanji setia, semasa hendak ditiupkan roh kedalam jasadnya, kemudian dilahirkan sebagai seorang bayi.

Dimana ditetapkan tiga perkara iaitu,
1-Ajal Mautnya
2-Rezekinya
3-Jodoh pertemuannya

Oleh itu, janganlah ada dikalangan seseorang muslim itu, menyalahkan taqdirnya semata-mata. Perlu adanya muhasabah diri kerana setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya yang tersendiri.

Dimana dalam firman Allah Azza Wajalla :





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Firman Allah S.W.T

Mutiara Kata...

Pengamanah Agama:
“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap.
Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi. ”

Salam Ukhwwah...

We Begin With Nature

iklan

iklan