Rabu, 11 Disember 2013

Panggilan Kepada Mayat

Syarahan Ustaz Yazid Ja'afar (1991)



"Wahai anak Adam, wahai mayat..! Bukankah kamu membawa cahaya ditempat yang gelap ini?".

Maknanya, kalau kamu mati , didalam kubur itu gelap gelita, kalau begitu berikhtiarlah supaya kubur kita terang. Waktu Rasulullah SAW di Madinah, masjidnya itu tidak ada lampu. Jadi, siapa yang rajin sembahyang maghrib, bawalah lampu. yang rajin cuma 5-6 orang sahaja.

Suatu hari Rasulullah bersabda: "Wahai sahabta-sahabatku sekalian, Siapa yang menerangi rumah Allah (Siapa yang menerangi rumah ibadat) InsyaAllah teranglah kuburnya ". Kemudian, semua orang bawa lampu.

Sekarang ini kalau kita bawa lampu ke rumah ibadat pasti akan diketawakan, tetapi peluang tetap ada, bagaimana caranya? Masing-masing ada kampung, bila balik bercuti, jumpalah setiausaha atau AJK masjid atau surau, kita bayar bil elektrik masjid atau surau tersebut.

Mungkin tuan/puan lambat lagi mati, tetapi ibubapa sudah pun mati, cerahkanlah kubur mereka dengan cara bayar bil elektrik dan niatkan pahala kepada ibubapa tuan/puan, InsyaAllah kubur mereka pasti terang.

Wallahu 'Aklam.

1 ulasan:

  1. Setiap jumaat kpd satu jumaat ada satu tarikh kematian kita

    BalasPadam

Firman Allah S.W.T

Mutiara Kata...

Pengamanah Agama:
“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap.
Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi. ”

Salam Ukhwwah...

We Begin With Nature

iklan

iklan